מחקר בחן: השכיחות של מחלות כרוניות בקרב חולים בטרשת נפוצה

מחקר בחן: השכיחות של מחלות כרוניות בקרב חולים בטרשת נפוצהחולי טרשת נפוצה סובלים משכיחות גבוהה יחסית של מחלות כרוניות. זאת לפי מחקר חדש שממצאיו פורסמו במהדורה האינטרנטית של הביטאון הרפואי היוקרתי של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה, כתב העת Neurology.

כמו כן, נמצא במחקר כי הקצב שבו המחלה (טרשת נפוצה) מתקדמת בקרב החולים שבמקביל סובלים ממחלות כרוניות נוספות, מהיר יותר בהשוואה לקצב התקדמות המחלה בחולים ללא מחלות כרוניות נוספות.

לפי החוקרת הראשית, ד"ר אן מארי רות מהאוניברסיטה הקנדית מניטובה שבוויניפג, הממצאים של המחקר מעלים לדיון שאלה חשובה: האם ישנם גורמי סיכון מסוימים המשותפים לטרשת נפוצה ולמחלות הנוספות שהתגלו כשכיחות בקרב החולים במחלה?

אודות המחקר

החוקרים שערכו את המחקר בחנו את השכיחות של המחלות הכרוניות בקרב 23382 חולי טרשת נפוצה שאובחנו לאחרונה ואת הנתונים השוו עם נתונים שנלקחו מ- 116638 נבדקים ללא טרשת נפוצה, תוך התאמת המשתתפים בשתי הקבוצות מבחינת מגדר וגיל. החוקרים בחנו את השכיחות של הפרעה דו קוטבית, סכיזופרניה, הפרעת חרדה, דיכאון, מחלות מעי דלקתיות, פיברומיאלגיה, אפילפסיה, מחלת ריאות כרונית, מחלת לב, היפרכולסטרולמיה, סוכרת ויתר לחץ דם.

החוקרים מצאו כי בקרב חולי טרשת נפוצה היו שיעורים גבוהים של כל סוגי המחלות, למעט רמות גבוהות של כולסטרול. במיוחד נמצאו שיעורים גבוהים של הפרעות פסיכיאטריות, כאשר ההפרעה הכרונית השכיחה ביותר הייתה דיכאון. קרוב לעשרים אחוז מחולי הטרשת הנפוצה סבלו מדיכאון וזאת בהשוואה לתשעה אחוז בלבד בקבוצת הביקורת.

לפי החוקרים שערכו את המחקר, חרדה ודיכאון משפיעים בצורה משמעותית ביותר על איכות החיים ומעלים את הסיכון לאשפוזים ולכן חשוב לעודד את המטופלים לקחת את התרופות הפסיכיאטריות השונות שנרשמו להם. בנוסף, ציינו כי ישנו צורך לבצע ניטור קפדני של הפרעות אלו בחולי טרשת נפוצה.

ממצאים נוספים

נמצאו גם כן הבדלים בשיעורי המחלות הכרוניות בין נשים לגברים עם טרשת נפוצה. כך לדוגמה בגברים עם טרשת נפוצה שכיחות יתר לחץ דם עמדה על 22 אחוז ואילו בגברים בקבוצת הביקורת שכיחות המחלה עמדה על 15 אחוזים בלבד. לעומת זאת, בקרב הנשים ההבדלים היו צנועים יותר, שכן בקבוצת החולות בטרשת נפוצה עמדה שכיחות המחלה על 14 אחוזים ואילו בקרב קבוצת הביקורת עמדה השכיחות על 12 אחוז בלבד.

בהשוואה לנשים עם טרשת נפוצה, התגלו רמות גבוהות מהרגיל של דיכאון, חרדה, אפילפסיה וסוכרת בקרב גברים עם טרשת נפוצה ובנוסף נמצא שיעור גבוה יותר של מחלת ריאות כרונית בנשים עם טרשת נפוצה מאשר בגברים עם טרשת נפוצה.

מעבר לכל זה, בחנו החוקרים את השכיחות של המחלות הכרוניות בקרב חולי טרשת נפוצה חמש שנים לפני שאובחנו עם המחלה. התברר שבקרב אלו שאובחנו בשלב מאוחר יחסית, התפתחו גם המחלות הכרוניות הנלוות בשלב מאוחר יחסית.

מסקנות החוקרים

החוקרים שערכו את המחקר ציינו כי על מנת שניתן יהיה לקבל תמונה ברורה יותר בנוגע להבדלים בין נשים לגברים, יידרש מחקר נוסף. לפי ד"ר גראנט וויליאם ממרכז סאנלייט למחקרי בריאות ותזונה בסן פרנסיסקו שכתב מאמר נלווה לדו"ח המחקר, אחת הסיבות בגינן ניתן לראות שיעור גבוה של מחלות כרוניות בחולי טרשת נפוצה היא שהמחלות הכרוניות השונות חולקות גורמי סיכון משותפים עם טרשת נפוצה כשבין היתר מדובר בהשמנת יתר, עישון, רמות נמוכות של אומגה 3, רמות נמוכות של ויטמין D ועוד.

לסיום, נציין כי החוקרים הדגישו שגיל הנבדקים שלקחו חלק במחקר גבוה יחסית ולפיכך ייתכן שאינם מייצגים את כלל אוכלוסיית החולים בטרשת נפוצה.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן