טרשת נפוצה, מצב נפשי ושינויים רגשיים

השפעה של טרשת נפוצה על המצב הנפשי והרגשי

טרשת נפוצה היא מחלה בה מערכת החיסון תוקפת את מערכת העצבים המרכזית, מערכת תקשורת בעלת מורכבות עצומה אשר משלבת ומתאמת בין תפקודי הגוף.

מערכת החיסון תוקפת את תאי העצב על ידי פגיעה במיאלין, חומר שומני אשר מקיף ומבודד את סיבי העצבים. כאשר מעטפת המיאלין או סיבי העצב נפגעים מעבר הזרמים החשמליים העוברים מן המוח וחוט השדרה מופרע, ומקשה על תפקוד תקין של המוח. המיאלין הפגום יוצר רקמה צלקתית (טרשת), ומכאן שמה של המחלה. 

התסמינים מגוונים, החל מאובדן ראייה, סחרחורת, חולשה וניוון שרירים. בנוסף, כאשר נפגע גזע המוח אובדת השליטה על הרגש והמחלה מאופיינת בשינויים במצב הרוח. 

קיימות תרופות המשמשות לטיפול בתסמינים והאטת התקדמות המחלה כגון סטרואידים הניתנים בעירוי להקלת התקפים ונקבעת שגרת טיפול עם תרופות לדיכוי הפעילות החיסונית, חלק מהטיפולים כרוכים בהופעת תופעות לוואי ובפגיעת איכות החיים של החולה.

רגישות מוגברת מבחינה גנטית ושילוב של גורמים סביבתיים מגבירים את הסיכוי ללקות במחלה. חומרת המחלה עשוייה להשתנות מאדם לאדם. 

 

האם לטרשת נפוצה יש השלכות על המצב הנפשי?

כמחצית מכל האנשים הסובלים מטרשת נפוצה מראים סימנים של דיכאון, מאובחנים עם בעיות פסיכולוגיות, ומציגים שינויים במצב הנפשי בשלב כלשהו במהלך התפתחות המחלה.

ההשפעה המשולבת של הדחק ותופעות הלוואי התרופתית האפשריות, לעתים קרובות מובילות לבעיות פסיכולוגיות כמו מתח, לחץ נפשי ודיכאון. סימני הדיכאון עשויים להיות  עצב, אובדן אנרגיה, תחושת ערך עצמי ירוד, חוסר תקווה, איבוד עניין בפעילויות, עצבנות, צורך מוגבר בשינה, שינוי בתיאבון הגורם לירידה במשקל, ירידה בחשק המיני, מחשבות אובדניות ועוד.

 לחץ, מתח והשלכותיהם

ללחץ ומתח יש מגוון רחב של השלכות פסיכולוגיות כמו חרדה, חוסר הסתגלות, בעיות זכרון, עייפות, נדודי שינה ודיכאון.

לחץ כרוני עלול לגרום לבעיות לב ולשינויים בחילוף החומרים, במאזן ההורמונלי ובמערכת השרירים ואף לדכא את פעילות מערכת החיסון.

 מה הם סימני האזהרה המוקדמים של המתח?

סימני המתח ההתחלתיים כוללים שינויים במצב רוח בדגש על תחושות תסכול, כעס וחוסר היכולת להתרכז. שינויים התנהגותיים כוללים התבודדות, המנעות מיצירת קשרים ותקשורת חברתית. לעיתים אף אימוץ הרגלים חדשים כמו צריכת אלכוהול או סמים. סימני אזהרה פיזיים כוללים כאבי ראש, עייפות, חולשה וסחרחורת.

כאשר קיים שינוי במצב הנפשי והתסמינים מתחילים להשפיע על חיי היום יום, חשוב לפנות לעזרה מקצועית בהקדם. התעלמות משינויים אלה במצב הנפשי עשויים להוביל לתוצאות כבדות ואובדניות.

 טכניקות להתמודדות עם מתח ולחץ

קיימות מספר המלצות לזיהוי וטיפול עם הופעת מתח ולחץ, המופיעים בעקבות המחלה. תחילה, המטפלים ממליצים על זיהוי המתחים אשר ניתנים לשליטה. בשלב הבא, ניתן להציב מטרות והרכבת תכנית יעדים אשר תשמש את המטופל בהמשך.

כמו כן, שילוב של פעילות גופנית וטיפולים משלימים יכולים לסייע בניהול המתחים. כידוע, פעילות גופנית עוזרת לשחרר אנרגיות, מתח וחרדה. פעילות גופנית אף מסייעת ומשפרת את תהליך השינה אשר בתורו מספק אנרגיה לגוף.

מטפלים רבים ממליצים על טכניקות באמצעות טיפולים משלימים כמו מדיטציה, יוגה, עיסוי, דיקור סיני, טווינא, רפלקסולוגיה או ארומתרפיה. טיפולים אחרים כוללים תרגילי נשימה והרפיה התורמים לתחושת רוגע והקלה. את הטיפולים ניתן לבצע במסגרות שונות כמו קופות חולים, מטפלים פרטיים וטיפול בהנחייה ביתית.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן