אורתופדיה לחולי מחלות ניווניות – טיפולים וניתוחים אורתופדיים

אורתופדיה לחולי מחלות ניווניותאורתופדיה היא תחום העוסק בליקויים, מחלות ופגיעות טראומטיות במערכת השרירים והעצמות. בין היתר האורתופדיה עוסקת בנקעים, שברים, דלקות שרירים, רככת, בעיות יציבה, עקמת בעמוד השדרה ועוד. עם זאת, האורתופדיה לא עוסקת בדרך כלל בטיפול במחלות נוירולוגיות המשפיעות על השרירים כמו לדוגמה מחלות ניוון שרירים.

כמו כן, מן הסתם לא ניתן לסייע באמצעות אורתופדיה לסובלים ממחלות עיניים ניווניות והדבר נכון בדרך כלל גם בנוגע לסובלים ממחלות שרירים ניווניות. חרף כך, ישנה אוכלוסייה של חולים הסובלים ממחלות ניווניות, שיכולה להפיק תועלת רבה מפנייה לטיפולים אורתופדיים, בדגש על ניתוחים אורתופדיים והכוונה היא בעיקר לסובלים מדלקת מפרקים ניוונית.

יש לציין כי ישנו מגוון רחב של ניתוחים או התערבויות כירורגיות מסוגים שונים, הרלוונטיים עבור הסובלים ממחלות ניווניות שונות, אך במאמר זה נעסוק אך ורק בהתערבויות אורתופדיות הרלוונטיות עבור הסובלים ממחלות ניווניות.

ניתוחים המתאימים לסובלים משינויים ניווניים בעמוד השדרה המותני

תהליכי שחיקה ניווניים בעמוד השדרה המותני מתחילים להתפתח בקרב חלק מהאנשים כבר לקראת סוף העשור השני לחיים, בקרב רוב האוכלוסייה ניתן למצוא עדויות לתהליכים אלה בעשור הרביעי לחיים ואילו בעשור התשיעי לחיים, ניתן למצוא עדויות לתהליכים ניווניים בעמוד השדרה המותני בכול אדם, ללא יוצא מן הכלל.

ישנו מגוון רחב ביותר של ניתוחים אורתופדיים המשמשים לטיפול בנזקים שמקורם בתהליכים אלה, כשבין היתר מדובר בצריבת הדיסק הפגוע באמצעות גלי רדיו או באמצעות חימום תרמי, אידוי הדיסק הפגוע בעזרת לייזר, כריתת דיסק ארטרוסקופית, הכנסת ברגים לחוליות הסובלות מחוסר יציבות בשילוב עם השתלת עצם או תחליף עצם ועוד.

נכון להיום, נהוג לשייך את הטיפולים הניתוחיים המבוצעים בקרב הסובלים משינויים ניווניים בעמוד השדרה המותני לשלוש קבוצות מרכזיות להלן:

  • ניתוחי שחרור לחץ, המבוצעים כאשר תעלת עמוד השדרה מוצרת או כאשר הדיסק לוחץ על סיבי עצבים בתעלת השדרה.
  • ניתוחים לקיבוע חוליות בעמוד השדרה, המבוצעים כאשר פרט לסימני הלחץ ניתן לאבחן סימנים של אי יציבות בעמוד השדרה.
  • ניתוחים משמרי תנועה שמטרתם לייצב את עמוד השדרה מבלי לפגוע במכניקה וביכולת התנועה שלו.

ניתוחים להחלפת מפרקים

ניתוחים להחלפת מפרקים מתאימים בעיקר חולים הסובלים ממחלה הנקראת דלקת מפרקים ניוונית. מחלה זו באה לידי ביטוי בהתנוונות של רקמת הסחוס במפרקים מסוימים בגוף ובתהליכים פתולוגיים של צמיחת זיזי עצמות במפרקים הפגועים הגורמת לכאבים עזים ולפגיעה בטווח התנועה של המפרקים המעורבים.

הניתוחים המתאימים עבור הסובלים מדלקת מפרקים ניוונית הם בעיקר ניתוח להחלפת המפרק הפגוע במפרק מלאכותי (ניתוח זה מבוצע בעיקר כשמדובר במפרק הקרסול, הברך או הירך), ניתוח להסרת שבבים פתולוגיים מתוך המפרק הפגוע, ניתוח לקיבוע המפרק או לארגון מחדש של מבנה העצם בסביבת המפרק ועוד.

מתי ניתן להתחיל לשקול מעבר של ניתוח אורתופדי?

ברוב המוחלט של המקרים, קו הטיפול הראשוני במחלה הניוונית לא יכלול ניתוח אורתופדי. בדרך כלל הטיפול יתנהל בצורה מדורגת כך שבשלב הראשון החולה יתנסה בטיפול שמרני הכולל למשל פיזיותרפיה, הידרותרפיה, שינוי של אורח החיים, הפחתה במשקל, הימנעות מנשיאה של משקלים כבדים ועוד. בשלב מתקדם יותר, ייתכן כי הטיפול יכלול גם טיפולים תרופתיים לשיכוך הכאבים או הזרקות של חומרים שונים לאזור הפגוע.

הטיפול הכירורגי נכנס לתמונה רק לאחר שהחולה התנסה במגוון רחב של טיפולים שמרניים יותר ללא הצלחה או רק כאשר סבלו של החולה גדול במיוחד והפגיעה באיכות חייו חמורה במיוחד וישנו סיכוי שהניתוח יוכל לגרום להפחתת הכאבים ולשיפור איכות חייו.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן