ניוון שרירים – דרכי טיפול

ניוון שרירים - דרכי טיפולניוון שרירים בקשישים הוא תופעה שכיחה, שנהיית שכיחה יותר ככל שמתקדמים בגילאים. בנוסף לכך, עם העלייה בתוחלת החיים, התופעה הופכת לנפוצה יותר.

אמנם ניוון שרירים הוא תהליך המתרחש בגופנו באופן טבעי כחלק בלתי נפרד מתהליך ההזדקנות, אך כיום כבר ברור לכל החוקרים בתחום כי על ידי טיפול מתאים ניתן להאט את קצב ההתקדמות של ניוון השרירים ולשפר במידה רבה את התפקוד של השרירים הפגועים.

במספר מחקרים נמצא כי בעזרת טיפול מתאים ניתן לגרום לעלייה מסוימת במסת השרירים בקרב קשישים הסובלים מניוון שרירים. כמו כן, במחקר מפורסם אחד שנערך בתחום זה נמצא כי לאחר אימונים אינטנסיביים שנמשכו עשרים שבועות, ניתן להשוות את חוזק שרירי הירכיים של קשישים בני שבעים לחוזק שרירי הירכיים של בני ארבעים שלא עסקו בפעילות ספורטיבית. במאמר שלפניכם נסקור את האספקטים המרכזיים של הטיפול בקשישים הסובלים מניוון שרירים.

הטיפול התזונתי

על מנת לשמור על מסת שריר תקינה ישנה חשיבות עליונה לספק לגוף את חומרי הגלם הנחוצים לבניית השרירים בדגש על חלבונים. בעיקר יש לשים את הדגש על חומצות האמינו לאוצין, ארגינין וגלוטמין וישנם גם מומחים הממליצים על נטילת תוסף קריאטין מונוהידרט. ההמלצות לצריכת חלבון עבור קשישים הסובלים מניוון אינן אחידות וזאת בין היתר כתוצאה מכך שניוון שרירים במבוגרים הוא תחום מחקר חדש יחסית.

כך לדוגמה ישנם חוקרים הממליצים להקפיד על צריכה של עשרים וחמישה עד שלושים גרם חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה מדי ארוחה ולעומתם ישנם חוקרים הממליצים על הגדלת היחס בין כמות החלבון הנצרכת באופן כללי במהלך היום לבין משקל הגוף מ- 0.8 גרם (חלבון) לק"ג (משקל גוף) ל- 1-1.4 גרם (חלבון) לק"ג (משקל גוף).

לאור זאת, על מנת לדאוג לכך שהקשיש יצרוך את כמות החלבון המתאימה לו ושיזכה לקבל את כל חומצות האמינו החשובות, ישנה חשיבות עליונה לערב בתכנית הטיפולים דיאטנית קלינית העוסקת בטיפול באוכלוסייה הגריאטרית. חשוב מאוד לערב בתמונה אשת מקצוע, במיוחד במקרים בהם הקשיש סובל במקביל ממחלת כליות כרונית, שכן החולים במחלה זו צריכים לנקוט משנה זהירות בכל הקשור לצריכת החלבון.

פעילות גופנית

בכל המחקרים שעסקו בתחום זה נמצא כי פעילות גופנית גורמת להאטה של קצב הידלדלות השרירים. עם זאת, ישנו הבדל משמעותי בין סוגי הפעילות השונים. אמנם כבודו של האימון האירובי במקומו מונח, אך השיפור במסת השרירים ובחוזק השרירים ניכר בעיקר בעקבות אימוני כוח והתנגדות. גם בהקשר המניעתי יש לציין כי נמצא שאימוני כוח והתנגדות כמו למשל הרמת משקולות לאורך החיים הפחיתו את הסיכוי לסבול מניוון שרירים בגיל מבוגר במידה רבה יותר מאימוני ריצה למשל.

בדומה לטיפול התזונתי, חשוב מאוד לערב בתמונה איש מקצוע שיסייע למתאמן להפיק את המרב מהאימונים. יש לזכור כי פעילות יתר עלולה לגרום לנזק בריאותי וכי הסיכוי לפציעות כתוצאה מאימון לא מתאים גבוה יותר במבוגרים מאשר בצעירים.

הרעדת גוף כללית

הרעדת גוף כללית או WBV – Whole Body Vibration היא שיטת טיפול שצוברת אהדה הולכת וגוברת בשנים האחרונות בקרב העוסקים בטיפול בניוון שרירים. במהלך הטיפול המטופל עומד על פלטפורמה מיוחדת שרועדת בתדירות של 2.5-40 הרץ, באמפליטודה הנעה בין 2-10.5 מילימטרים והוויברציות משפיעות על היחידות המוטוריות בשרירים.

היחידות המוטורית מורכבת מסיב עצבי מוטורי ומסיבי השריר שהוא אחראי לעצבב. כאשר משופעל הסיב המוטורי ביחידה, כל סיבי השריר המרכיבים אותה מתכווצים גם כן במקביל. כמות סיבי השריר ביחידות התנועה אינה אחידה: בשרירי הירכיים ניתן למצוא אלפי סיבי שריר בכל יחידה ואילו בשרירי העיניים האחראים לתנועת גלגלי העין ניתן למצוא עשרה סיבי שריר בלבד בכל יחידה.

ההפעלה של היחידות המוטוריות גורמת לשיפור בזרימת הדם, עלייה במסת השרירים ושיפור בחוזק השרירים. על מנת ליהנות מהיתרונות של שיטה זו יש להקפיד על שלושה טיפולים שבועיים במשך מספר חודשים. השיטה נחקרת רבות בהקשר של ניוון שרירים משום שהיא לא גורמת לעומס משמעותי על העצמות ולפיכך מתאימה בעיקר עבור קשישים הסובלים מדלדול העצם.

טיפול תרופתי

נכון לכתיבת שורות אלו אין ולו תרופה אחת שאושרה לשימוש באופן רשמי כתרופה לניוון שרירים. אמנם נמצא כי הורמון גדילה תורם להגדלת מסת השרירים, אך למרות זאת ההורמון לא תרם לחוזק השרירים ולשיפור בתפקוד של השרירים.

טסטוסטרון גם כן נחקר כפתרון תרופתי אפשרי עבור הסובלים מניוון שרירים בגיל המבוגר ואכן נמצא כי מתן טסטוסטרון והורמונים אנבוליים אחרים הוביל לשיפור לא רק במסת השרירים, אלא גם בחוזק השרירים. עם זאת במחקרים רבים נמצא כי טיפול ארוך טווח בטסטוסטרון גורם למגוון תופעות לוואי שליליות הן בנשים והן בגברים ולכן לא מדובר על טיפול מקובל לניוון שרירים.

נכון להיום ישנו מגוון רחב של תרופות וחומרים שנמצאים במחקר כטיפול אפשרי לניוון שרירים כשבין היתר מדובר על ויטמין D, גרלין, מיוסטטין ועוד. מומלץ להמשיך ולהתעדכן.

קראו על מחקר בנוגע למציאת חומר המערכב התפתחות מחלות ניווניות

האם אפשר להצעיר את המוח ולמנוע מחלות ניווניות? חוקרת במכון ויצמן בדקה ומצאה

ניוון שרירים - דרכי טיפול

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן