חולשת שרירים בקרב חולים בטרשת נפוצה

חולשת שרירים בטרשת נפוצהטרשת נפוצה היא מחלה כרונית אשר מתרחשת בעקבות פגיעה מכוונת של המערכת החיסונית בתאי העצב המרכיבים את מערכת העצבים המרכזית. הסיבה לפגיעה המתווכת על ידי מערכת החיסון, אינה ברורה עד כה אולם קיימת השערה כי גורמים סביבתיים אחראיים לכך.

מערכת עצבים מרכזית מורכבת ממוח, חוט השדרה ועצבי הראייה. סיבי העצב מוקפים ברקמת מיאלין, חומר שומני המבודד ומגן על סיבי העצב ואחראי על העברת המסרים התקינה במוח בין תאי העצב.

פגיעה בשכבה זו למעשה, משבשת ואף הורסת כליל את הקשר בין המוח לבין שאר חלקי הגוף התלויים בקשר החל בינהם. הרס המיאלין מותיר רקמה הרוסה המכונה באנגלית בשם סקלרוזיס.

התסמינים משתנים במידה רבה בהתאם להיקף הנזק ולעצבים המעורבים. אנשים אחדים עלולים לאבד את היכולת ללכת באופן עצמאי בעוד שאחרים עשויים לחוות תקופות ממושכות של הפוגה שבמהלכה התסמינים נעלמים כליל. אחת הבעיות הנפוצות בטרשת נפוצה היא חולשת שרירים המתפרסת בחלקי הגוף השונים.

מהם הגורמים לחולשת שרירים?

נזק לסיבי העצב בחוט השדרה והמוח האחראיים על העברת מסרים לשרירים יכול לגרום לחולשה. השרירים אינם מקבלים דחפים עצביים שהם זקוקים להם כדי לפעול בצורה יעילה. הגורם לפיכך לחולשת שרירים מסוג זה הוא פגיעה בהולכה העצבית. חיזוק השרירים באמצעות שימוש במשקולות אינו יעיל ואף יכול להגביר את תחושת החולשה והעייפות.

גורם נוסף המוביל לחולשת שרירים הוא המנעות ואי שימוש בהם בשל עייפות, כאב, אובדן איזון, או תסמינים אחרים. שרירים אף שאינם מושפעים מהמחלה נפגעים בשל חוסר תפקודי ממושך.

לסוג זה של חולשה, תרגיל חיזוק ופעילות גופנית מותאמת יכולים להועיל. חולשה ברגליים, בקרסול, כפות הרגליים והזרועות יכולה לפגוע בתנועה, בתפקוד היומי ובהליכה בפרט. תרגילים ותוכניות אימון מיוחדות עשויים להקל על חולשת השרירים.

מהם התסמינים וכיצד מתבטאים?

התסמינים הראשונים מופיעים לראשונה בין הגילים 20 עד 40. בדרך כלל התסמינים נוטים להשתפר, אולם חלקם חוזרים ואף עשויים להחמיר. כלל המטופלים נזקקים למעקב רפואי במהלך חייהם לצורך ניהול טוב יותר של התסמינים והטיפול, שנועדו להקל על התפקוד היומי.

הסימנים הראשוניים השכיחים הם טשטוש ראייה, או ראייה כפולה בשל הפגיעה בעצב הראייה, פגיעה ביכולת הקוגניטיבת המתבטאת בבעיות בחשיבה. כמו כן, מערכת שיווי המשקל נפגעת. סימנים נוספים הם תחושת עקצוץ או אובדן תחושה וחולשה בגפיים.

עם התקדמות המחלה האדם עשוי לחוות קשיים בתנועה, שכן טרשת נפוצה עלולה לגרום לחולשת שרירים או התכווצויות מרובות המקשות על ההליכה. בעיות שיווי משקל ואיזון, הרדמות הרגליים, ועייפות יכולים אף הם להפוך את ההליכה למטלה קשה ולהגביל את התפקוד היומי. כמו כן, מטופלים רבים מדווחים על התכווצויות שרירים כואבות בשלבים מאוחרים יותר של המחלה.

טיפול והתמודדות

סטרואידים, כמו פרדניזון או מאתילפרדניזולון הניתן דרך הוריד משמשים להפחתת הדלקת העצבית. שיטה מומלצת לצורך שמירה על טונוס וחוזק השרירים היא ביצוע פעילות גופנית ותרגילים מותאמים על ידי פיזותרפיסט, באופן קבוע. פיזיותרפיסט או מטפל מומחה מלמדים שיטות לחיזוק השרירים ומשלבים מכשירים מיוחדים המיועדים להקלה על התסמינים.

תרופות כמו בקלופן ותיזאנידין יכולות לסייע במקרים של התכווצויות שרירים ופועלות להרפיית השרירים. טיפול תרופתי נוסף נועד להקל על תסמיני דכאון, כאב ותסמינים נוספים הנגרמים בעקבות המחלה.

פעילות גופנית סדירה מסייעת בהתמודדות עם המחלה ועם תסמיניה הכוללים עייפות, חולשת שרירים ועוד. טיפולים אחרים מתמקדים בתופעות כמו גרירת הרגל, נפילות ומוגבלות גופנית חמורה המצריכה שימוש בקביים, מקל הליכה או כסא גלגלים.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן