חוות דעת רפואית – מחלות ניווניות

חוות דעת רפואית – מחלות ניווניותחוות דעת רפואית היא מסמך הנכתב על ידי רופא מומחה. במסמך זה מביע הרופא המומחה את חוות דעתו המקצועית בנוגע למצבו הבריאותי של אדם מסוים ובנוגע לנסיבות שהובילו למצבו הבריאותי. מדובר במסמך בעל תוקף משפטי, המשמש את בית המשפט בתביעות נזיקין העוסקות בנזקי גוף.

כאשר אדם מגיש תביעה בגין רשלנות רפואית, עליו לצרף לכתב התביעה חוות דעת רפואית על מנת לחזק את טענתו ולהוכיח לבית המשפט כי הצדק עמו. כמו כן, גם הצד הנתבע יכול להגיש חוות דעת רפואית מטעמו על מנת להוכיח את כי הצדק עומד לצדו.

מדי שנה מוגשות לבתי המשפט בישראל תביעות רבות בגין רשלנות רפואית בהקשר של מחלות ניווניות. במאמר זה נפרט אודות מקרים שונים בהם מוגשות תביעות מסוג זה ונסביר מדוע ישנה חשיבות עליונה לצרף לכתב התביעה חוות דעת רפואית.

אבחון שגוי של מחלה ניוונית

אבחון של מחלות ניווניות נחשב למאתגר מאוד, במיוחד אם מדובר במחלה ניוונית נדירה או במחלה ניוונית המתקדמת באיטיות רבה. עוד יש לציין כי לעתים האבחון המוקדם לא רק מאתגר אלא בלתי אפשרי, כשלמעשה לא אחת מתברר כי המחלה אובחנה בשלב מאוחר משום שלא ניתן היה לאבחן אותה בשלב מוקדם עם הכלים הדיאגנוסטיים העומדים לרשות הרופאים כיום. אבחון שגוי של מחלה ניוונית או היעדר אבחון עלולים לגרום לכך שהמחלה תתקדם באין מפריע.

במידה והמחלה מאובחנת בשלב מוקדם, הרי שניתן להגיש לחולה טיפול שמטרתו לעכב את התקדמות המחלה ולסייע לו להתמודד עם התסמינים הרלוונטיים. כמו כן, אבחון מוקדם מאפשר לחולה להסתגל למצבו החדש, להכין את בני משפחתו לעתיד לבוא, ללמוד על מחלתו ועוד. על מנת שניתן יהיה להוכיח כי האבחון בוצע באופן רשלני, ישנה חשיבות עליונה לצרף לכתב התביעה חוות דעת רפואית.

בחוות הדעת הרפואית הרופא המומחה צריך לסקור את כל התסמינים עליהם התלונן התובע כאשר ניגש לרופא, לסקור את כל הבדיקות שעבר ולנתח את הממצאים של הבדיקות השונות. כמו כן, על הרופא שמספק את חוות הדעת הרפואית להביא דוגמאות מהספרות המקצועית שיש בהן כדי להראות כי הרופא הנתבע לא ביצע את האבחנה הנכונה משום שנהג ברשלנות.

טיפול שגוי במחלה ניוונית

רוב המחלות הניווניות הן מחלות חשוכות מרפא, אך עדיין ניתן לעשות רבות לטובת החולים במחלות השונות. כך למשל ישנן תרופות שונות המאפשרות להאריך את תוחלת חיי החולים על ידי עיכוב ההתקדמות של המחלה, ישנם טיפולים המאפשרים לשמר את כוח השרירים למשך תקופה ארוכה יחסית, במקרים מסוימים ניתן להגיש טיפולים תומכים שונים על מנת להקל על ההתמודדות עם התסמינים השונים ועוד.

מתן של טיפול שגוי למעשה מונע מתן של טיפול מתאים ואם לא די בכך, הרי שבמקרים מסוימים מתן של טיפול שגוי עלול לגרום להחמרה במצבו של המטופל. כך לדוגמה מתן של תרופות שינה לחולה הסובל מחוסר שינה תורשתי קטלני, עלול לגרום להחמרה משמעותית בתסמינים מהם הוא סובל.

הדבר נכון גם לגבי מחלות שונות שגורמות לפרקינסוניזם: ישנן מספר מחלות שבאות לידי ביטוי פחות או יותר באותו האופן שבו מתבטאת מחלת פרקינסון. עם זאת, מתן של תרופה המתאימה עבור חולי פרקינסון לחולים במחלות אלו, עלול לגרום להחמרה מידית וקשה במצבם. על מנת שניתן יהיה לשכנע את בית המשפט בכך שניתן לתובע טיפול שגוי, יש להצטייד כמובן בחוות דעת רפואית.

טיפול רשלני במחלות ניווניות

בדומה לכל טיפול רפואי, גם הטיפול הניתן לסובלים ממחלות ניווניות עלול להסתבך ולגרום לנזקים בריאותיים. עם זאת, לא תמיד פשוט לדעת האם הנזק נגרם כתוצאה מרשלנות או שמא מדובר על נזק בלתי נמנע. גם כאן יש להכניס לתמונה רופא מומחה שיספק חוות דעת רפואית. שימו לב – בדרך כלל לא ניתן יהיה להגיש תביעות על רקע של רשלנות רפואית מבלי לצרף אליהן חוות דעת רפואית והדבר נכון במיוחד כאשר מדובר בתביעות מורכבות כמו אלו הקשורות למחלות ניווניות.

במקרים החריגים בהם בית המשפט ניאות לקבל תביעה בגין רשלנות רפואית ללא חוות דעת רפואית מצד התביעה, הרי שלא ניתן יהיה למקסם את סכום הפיצויים, קחו זאת לתשומת לבכם.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן