טרשת נפוצה וזאבת

טרשת נפוצה ולופוסטרשת נפוצה (MS) וזאבת מערכתית (לופוס) הן מחלות קשות הנובעות מכישלון המערכת החיסונית לתפקד כראוי. במחלה זו, המערכת החיסונית של הגוף פוגעת במיאלין, שכבת ההגנה מסביב לעצבים. מצב זה מפריע לתקשורת בין המוח לשאר הגוף.

התוצאה היא מגוון תסמינים, כגון:

  • חולשה או חוסר תחושה באיברים
  • בעיות ראייה
  • עייפות
  • סחרחורת
  • בעיות מעיים ושלפוחית השתן.

קיים ויכוח בין הרופאים לגבי השאלה אם טרשת נפוצה צריכה להיחשב למחלה אוטואימונית. חוקרים עדיין לא מצאו את האנטיגן האחראי לטרשת נפוצה, או החומר המפעיל את התגובה החיסונית של הגוף, ולכן טרשת נפוצה נקראת לעתים "מצב חיסוני" ולא מחלה אוטואימונית.

לופוס

זוהי מחלה אוטואימונית, כלומר, המערכת החיסונית מגיבה נגד אנטיגנים בריאים, חלבונים המפעילים את התגובה החיסונית של הגוף.

במצב זה, המערכת החיסונית אינה מבחינה בהבדל בין אנטיגנים שאמורים להיות בגוף, לבין זיהומים או "פולשים" זרים אחרים אותם המערכת החיסונית אמורה לתקוף. בזאבת, המערכת החיסונית תוקפת חלקים שונים של הגוף, כגון העור, המפרקים ואיברים פנימיים.

סיכויי התרחשות טרשת עורקים ולופוס ביחד

רופאים קובעים טרשת נפוצה באמצעות ביטול מצבים אחרים, כגון זאבת. טרשת נפוצה וזאבת עשויות להיות קשות לאבחון, והן עשויות לחפוף עם מחלות אוטואימוניות נוספות, כגו דלקת מפרקים שגרונית. מחלות אלו נוטות אף להצטבר במשפחות, כלומר, יתכן שקיימת מחלה אוטואימונית אחת לבן משפחה אחד, בעוד שלאח או להורה יש סוג אחר של מחלה אוטואימונית.

למרות שאין זה סביר לחלות בטרשת נפוצה וזאבת ביחד, חולה טרשת נפוצה עשוי לקבל אבחון שגוי של זאבת, היות ושתי המחלות נושאות תסמינים שכיחים. מלבד זאבת, טרשת נפוצה "מחקה" מספר תנאים נוספים, כולל מחלת ליים. חלק מהבלבול נובע מהעדר בדיקת אבחון יחידה לטרשת נפוצה.

התמודדות עם שתי המחלות

זאבת וטרשת נפוצה אינן ניתנות לריפוי. מגוון נרחב של תרופות מסייעות בשליטה על התסמינים. אם יש לך את שני המצבים, מספר טיפולים ושינויים באורח החיים מסייעים לטפל בשניהם.

שפע מנוחה – מסייעת לקצר את התלקחות התסמינים ומסייעת להתמודד עם תסמיני חולשה ועייפות.

פעילות גופנית קבועה – מסייעת להפחית מהר יותר את תסמיני הזאבת, ומסייעת לשיפור הכוח ותיאום טווח התנועה אם אתה מתמודד עם תסמיני טרשת נפוצה.

הקפדה על תזונה בריאה – נכון שהיא מומלצת לכל אחד, אך אנשים עם זאבת נדרשים להקפיד על הגבלות תזונתיות מסוימות, ולקחת תוספי תזונה. גם לחולי טרשת נפוצה מומלץ לקבל יותר ויטמין D בתזונה.

שיטות הקלת מתחים – השתתפות בשיעור מדיטציה או למידת שיטות נשימה והרפיה מסייעות להתמודד עם מחלה בכרונית. למידת שיטות הקלת מתחים חשובות אפילו יותר לחולי זאבת, היות והלחץ עלול לגרום להתלקחויות התסמינים.

קשה לנבא כיצד מתקדמים תסמיני זאבת וטרשת נפוצה. אדם עשוי לחוות תסמינים קלים של זאבת במשך כל החיים, או שהמחלה עלולה להיות רצינית. גם תסמיני טרשת נפוצה יכולים להיות חמורים לטווח הארוך, אך המחלה אינה משפיעה על תוחלת החיים.

אז מהן המסקנות?

אם אתה מרגיש שמשהו "פשוט לא בסדר", אל תהסס להתייעץ עם הרופא. יתכן שתזדקק למבחר בדיקות על מנת לקבוע מה לא בסדר, אך במהרה תדע מהי המחלה ממנה אתה סובל, ותוכל להתחיל לטפל בה.

טרשת נפוצה וזאבת מציגות אתגרי אבחון וטיפול יותר מכל מחלה אחרת. לכן יש להקפיד לעקוב אחר שינויי הבריאות ולהתייעץ עם הרופא כאשר לגבי תסמינים שאינם ברורים.

 

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן