ויטמין D וטרשת נפוצה

ויטמין D וטרשת נפוצהויטמין D הוא לא ויטמין "קלאסי", שכן ההגדרה של ויטמין לא חלה עליו. ויטמין הוא חומר אורגני החיוני לקיום, שאין באפשרותנו לייצר בעצמנו ולכן עלינו לצרוך אותו במזון. ויטמיןD לעומת זאת, הוא שמן של חמש תרכובות אורגניות, שאת חלקן באפשרותנו לייצר לבד.

הרעיון לפיו ישנו קשר בין רמות ויטמין D בגוף לבין הסיכוי לחלות בטרשת נפוצה עלה לראשונה במהלך שנות השישים של המאה העשרים. במשך מספר עשורים רעיון זה לא נחקר באופן אינטנסיבי אך בשנים האחרונות שוב מופנה אור הזרקורים לנושא זה.

במאמר שלפניכם נפרט אודות הידע המחקרי החשוב ביותר שנצבר בנושא זה עד כה. כך לדוגמה ניתן לפתוח בעובדה שבמספר מחקרים שנערכו על מהגרים בריטים, נמצא כי הסיכון של מהגרים אלה לחלות בטרשת נפוצה, יורד בצורה משמעותית כאשר מדובר במהגרים שעברו לארצות שטופות שמש כמו אוסטרליה למשל.

חשיפה לשמש, תזונה ומה שביניהן

מעבר לכך שאנו זקוקים לקרינת השמש על מנת ליהנות משפע של ויטמין D פעיל, עלינו גם לצרוך אותו מהמזון. אילו רק החשיפה לשמש הייתה משפיעה על רמת הוויטמין, הרי שמטבע הדברים, אם ישנו קשר בין הסיכוי לחלות בטרשת נפוצה לבין רמות הוויטמין, ככל שנגור באזור צפוני יותר, כך הסיכוי שלנו לחלות במחלה היה גבוה יותר.

עם זאת, במחקרים אפידמיולוגיים שבחנו את הנושא נמצא כי בערים הממוקמות בצפון נורבגיה ובעיקר בעיר הנקראת TROMSO, ישנה שכיחות נמוכה במיוחד של טרשת נפוצה ואפילו נמוכה יותר משכיחות המחלה בסקוטלנד, שכידוע ממוקמת דרומית יותר. בבחינה מעמיקה יותר של הנתונים נמצא כי התושבים בערים הצפוניות בנורבגיה צורכים כמות גבוהה ביותר של דגים העשירים בוויטמין D וכתוצאה מכך רמות הוויטמין בדמם גבוהות יותר בצורה משמעותית מרמות הוויטמין בקרב תושבי סקוטלנד.

רמות ויטמין D בחולי טרשת נפוצה

עד כה עסקנו רק בקשר בין רמות הוויטמין לבין הסיכוי לחלות במחלה על קצה המזלג. בנוסף לכך, חשוב מאוד לציין כי נמצא שישנו קשר בין מהלך המחלה לבין רמות הוויטמין בדמם של החולים. כך למשל רמה נמוכה של ויטמין D בחולי טרשת נפוצה קשורה להתקדמות מהירה יותר של המחלה, פעילות רבה יותר הבאה לידי ביטוי בכמות התקפים ונגעים רבה יותר, עייפות חמורה יותר והופעה מוקדמת יותר של ההתקף השני.

מעבר לכל זה, נמצא כי רמות נמוכות של ויטמין D קשורות לתגובה פחות טובה לתרופות שונות כמו למשל גילניה או בטאפרון.

כיצד משפיע ויטמין D על הסיכוי לחלות במחלה ועל מהלך המחלה?

ראשית, חשוב לזכור כי נכון להיום, למרות שהמנגנון הפתופיזיולוגי של המחלה כבר התגלה, עדיין לא ברור מה הוא הגורם לפעילות הלא תקינה של מערכת החיסון. אמנם ישנן השערות לפיהן לרמות הנמוכות של הוויטמין ישנה השפעה משמעותית על הסיכוי לחלות במחלה, אך ככול הנראה מדובר על גורם אחד מני רבים כשבגדול לפי הידוע לנו כיום מדובר במחלה מולטיפקטוריאלית, כלומר מחלה המושפעת ממגוון רחב של גורמים שחלקם סביבתיים וחלקם גנטיים.

מה הן ההשלכות היישומיות של הידע שנצבר בנושא עד כה?

לאור כל האמור לעיל, ישנם מומחים רבים הממליצים לכל חולה טרשת נפוצה ליטול תוסף ויטמין D על מנת להגיע לסטטוס אופטימאלי של הוויטמין. בנוסף לכך, מבחינה מניעתית, מאחר ומדובר במחלה בעלת מרכיבים גנטיים, הרי שמומלץ מאוד כי בני משפחה של חולה בטרשת נפוצה ייגשו לבדיקה של רמת הוויטמין בדמם ויפנו לייעוץ בנוגע לאפשרות של נטילת הוויטמין.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן