התאמת הבית לחולים במחלות ניווניות – אילו שינויים נדרשים בדירה ובסביבת המגורים?

התאמת הבית לחולים במחלות ניווניותעם קבלת האבחנה בנוגע לכך שהמטופל סובל ממחלה ניוונית, חשוב להיערך לעתיד לבוא ולבצע את השינויים הנדרשים בדירה ובסביבת המגורים שלו.

בהקשר זה חשוב לציין שהשינויים וההתאמות צריכים להתבצע באופן פרטני תוך התייחסות ספציפית למחלה ממנה סובל המטופל. כך לדוגמה, מטופל הסובל ממחלה ניוונית בעיניים, יזדקק להתאמות אחרות מאדם הסובל ממחלה ניוונית הפוגעת בשרירי הרגליים. עוד יש לציין כי לא תמיד ניתן לצפות מראש את מהלך המחלה או את קצב ההתקדמות שלה.

לפיכך, חשוב להיות ערים לשינויים לאורך הזמן ולהישאר עם יד על הדופק בנוגע להתאמות שיש לבצע במהלך השנים. לפני שניתן לבצע את ההתאמות הרלוונטיות יש להעריך את מידת העצמאות של המטופל, לבדוק מה היא מידת העזרה שהוא זקוק לה, לבצע הערכה תפקודית על מנת להגדיר את אי היכולת שלו ואת היכולות שלו ביחס לחיים בדירה וכמובן שישנה חשיבות עליונה לבדוק את דרך הפעילות שלו עם המוגבלות החל מהפרטים הקטנים ביותר וכלה בפרטים הגדולים ביותר כמו לדוגמה איך הוא מתנייד, איך הוא אוכל, איך הוא מתקלח, איך הוא מתלבש ועוד.

במאמר זה ניגע על קצה המזלג בהתאמות חשובות שכיחות הרלוונטיות למגוון רחב של מחלות ניווניות, בדגש על מחלות שגורמות לנכות, למחלות הגורמות לירידה בניידות ועוד.

הנמכת נקודות החשמל, המפסקים ומשטחי העבודה

בכל מקרה שבו בעקבות המחלה הניוונית נאלץ המטופל להתנייד באמצעות כיסא גלגלים, כל עוד הוא מסוגל לתפקד באופן עצמאי, ישנה חשיבות עליונה לבצע התאמות רבות שמטרתן להנגיש את הדירה והאלמנטים השונים בה בדגש על מפסקי האורות, נקודות החשמל ומשטחי העבודה במטבח. בנוסף, חשוב להנגיש את הארונות השונים בדירה, את מערכת האינסטלציה והחלונות.

בהקשר זה יש לציין כי ייתכן מאוד שיתעורר הצורך להרחיב את המעברים והכניסות לחדרים בדירתו של אדם שעבר להתנייד עם כיסא גלגלים, שכן הפתח הסטנדרטי של החדרים כיום לא מאפשר מעבר של כיסא גלגלים בקלות. התאמות אלה דורשות הריסה של המשקופים, הרחבת הפתחים והתקנה של משקופים חדשים ודלתות חדשות ורחבות יותר.

מעלון למדרגות

אם המטופל מתגורר בדירה עם מדרגות ונתון בכיסא גלגלים או צפוי לעבור לכיסא גלגלים, ניתן להתקין בדירתו מעלון מדרגות. הכוונה היא למתקן המאפשר ליושבים בכיסא גלגלים לרדת ולעלות במדרגות ללא קושי. ישנו מגוון רחב ביותר של דגמי מעלון מדרגות, כשבין היתר מדובר בדגמים המאפשרים לסובב את משטח ההרמה 360 מעלות, מעלונים המתאימים למדרגות לולייניות ועוד. ישנם גם דגמים שניתן לשכור באופן זמני בהתאם לצורך.

אם ישנן מדרגות בכניסה למבנה והמטופל מרותק לכיסא גלגלים, יהיה צורך לבנות רמפה שתאפשר לו גישה נוחה לפתח הכניסה למבנה.

התאמות בחדר הרחצה והשירותים

ההתאמות בחדר הרחצה והשירותים כוללות בעיקר התקנה של מעקות ונקודות אחיזה לסיוע במעבר מכיסא הגלגלים לאסלה או מכיסא הגלגלים לאמבטיה. כמו כן, ייתכן כי יהיה צורך להתקין בחדר הרחצה מנוף קטן, במקרים בהם המטופל מתקשה לעבור מכיסא הגלגלים למקלחת או לאמבטיה. לא אחת יהיה צורך להרחיב את חדר השירותים, על מנת שניתן יהיה להיכנס אליו עם כיסא גלגלים.

חדר מגורים נוספים

בחלק ניכר מהמקרים, עם ההתקדמות של התסמינים יש להכניס לדירתו של המטופל אדם נוסף לצורכי סיוע בפעולות השגרתיות היומיומיות וכן לצורכי השגחה מסביב לשעון על המטופל. במקרים האלו בדרך כלל יש לשכן את כוח העזר בדירתו של המטופל. אי לכך, יהיה צורך להכשיר חדר נוסף בדירה למגורים.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן