השפעות על מחלות ומצבים

השפעה על מחלות ומצביםבעיות בבלוטת התריס הן נפוצות, למרבה הצער, ומשפיעות באופן שלילי על שורה ארוכה של מערכות ואיברים בגוף. כיאה לחשיבות המכרעת של הבלוטה בתפקוד התקין של הגוף, שיבוש הפעילות עלול להביא ללא מעט מחלות ומצבים נלווים.

במקרים הקיצוניים מדובר כאן על מצבים שפוגעים באיכות החיים שלנו ואף מסכנים אותה. המאמר הנוכחי מתייחס לחלק מהמצבים שעלולים להיגרם בעקבות בעיות בבלוטת התריס.

בעיות הורמונליות

פעילות לא תקינה של בלוטת התריס מביא פעמים רבות לבעיות הורמונליות, הנובעות בצורה ישירה מבלוטת התריס: חלק ניכר מהבעיות נובעות מהפרשה לא תקינה, לכאן או לכאן, של הורמונים על ידי בלוטת התריס.

הן פעילות יתר של בלוטת התריס (היפרתירואידיזם) והן תת פעילות שלה (היפותירואידיזם) עלולים להביא לאותם שיבושים הורמונליים, על ההשלכות השליליות שלהם על הגוף. זו הסיבה שאבחון בעיות בבלוטת התריס מבוסס במידה רבה על בחינת רמת ההורמונים, ושהטיפול בחלקו הגדול הוא הורמונלי במהותו.

סוכרת

סוכרת, המגפה של המאה ה-21, מושפעת במידה לא מבוטלת מכשלים בבלוטת התריס. ראשית, אנשים אצלם יש פעילות יתר של בלוטת התריס נמצאים בקבוצת סיכון לחלות בסוכרת. בנוסף לכך, תסמונות אוטואימוניות עלוליםת להביא לסוכרת מסוג 1 ולמחלות נלוות אחרות. שינויים ברמות ההורמונים כתוצאה מהבעיה עלולים לשבש את מאזן הסוכרים, למשל בכל הנוגע ליצירת עמידות לגלוקוז, הפרשה פחותה של אינסולין ועוד.

גם במקרה של תת פעילות של בלוטת התריס, יש סבירות גבוהה לחלות בסוכרת עבור הסובלים מהבעיה. שימו לב שמן העבר השני, יכולה הסוכרת להשפיע על הבעיה בבלוטת התריס.

השמנת יתר

השמנת יתר היא בעיה חמורה נוספת שאנחנו מתמודדים איתה במאה ה-21. לא כולם יודעים, אבל פעמים רבות ההשמנה נובעת מתפקוד לא תקין של בלוטת התריס. המצב הרלוונטי הוא תת פעילות של בלוטת התריס, שמביאה לכך שההורמונים אינם מספיקים בקצב הייצור ובקליטה שלהם, מביאים להאטת חילוף החומרים ולאותה השמנת יתר. אנשים הסובלים מהיפותירואידיזם עלולים להשמין גם אם אוכלים מעט, וגם אם הם מקפידים לבצע פעילות גופנית בתדירות ראויה.

שימו לב שמן העבר השני של המשוואה, פעילות יתר של בלוטת התריס עלולה להביא דווקא להפחתה משמעותית במשקל.

נשירת שיער

השיער הוא אחד הנפגעים הראשונים מבעיות בבלוטת התריס, בין אם תת פעילות שלה ובין אם פעילות יתר. בעיות בבלוטה מביאות פעמים רבות לנשירה לא רצונית ומוגזמת של השיער, באזורים שונים (לא שיער הראש בלבד).

לצד זה הבלוטה בתפקוד הלא תקין שלה עלולה להביא להפיכת השיער לדק, לפריך ולשביר, מה שמגדיל עוד יותר את אחוזי הנשירה. אנשים שסובלים מנשירת שיער כתוצאה מתפקוד לקוי של בלוטת התריס צריכים לכן לטפל קודם כל בבעיה המקורית, טיפול שעשוי להחזיר את השיער למצב הבריא שלו.

אי סבילות לקור

אי סבילות לקור הוא מצב בו אנחנו מרגישים קור קיצוני גם בטמפרטורות סבירות, שנתפסות אפילו כפושרות על ידי אנשים אחרים. גורם הסיכון העיקרי לאי סבילות לקור (וגם לחום במקרים מסוימים) הוא תת פעילות של בלוטת התריס – זהו אחד התסמינים העיקריים לבעיה למעשה.

לצד זה חשוב להצביע על השימוטו תירואידיטיס, מחלה אוטואימונית הנובעת מהגדלה לא פרופורציונלית של בלוטת התריס. שבשלבים המאוחרים שלה, עלול האדם החולה לסבול מאי סבילות לקור.

דיכאון

לבלוטת התריס עלולה להיות השפעה שלילית על ההרגשה האישית והנפשית שלנו. הדיכאון נחשב לתסמין מובהק של בעיות בבלוטת התריס, בין אם עקב סיבות הורמונליות ופיזיולוגיות, ובין אם כתוצאה מהתפקוד לרעה שחל אצל האנשים הסובלים מהבעיה. מנגד, דיכאון עלול להביא אף הוא לבעיות בבלוטת התריס, עם תרופות אנטי דכאוניות למשל שמשפיעות לרעה על פעילות הבלוטה.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן