השמנת יתר וטרשת נפוצה

השמנת יתר וטרשת נפוצהטרשת נפוצה היא מחלה עצבית דלקתית הפוגעת במערכת העצבים המרכזית – המוח וחוט השדרה. המחלה נפוצה יותר בקרב נשים צעירות ומתאפיינת בעייפות קיצונית.

הפגיעה במערכת העצבים מתרחשת בשכבת המיאלין, החומר השומני המבודד והעוטף את העצבים. פגיעה במיאלין משבשת את תהליך ההולכה העצבית והעברת הדחפים החשמליים ופוגעת בכושר התנועה.

הגורמים למחלה אינם חד משמעיים, אולם חוקרים רבים בתחום הרפואה סבורים כי מערכת החיסון היא הגורם האחראי על פגיעה במערכת העצבים. תאים של המערכת החיסונית תוקפים את שכבת המיאלין שלא באופן תקין והורסים אותם בשל מוטציה גנטית או אולי וירוס המעורר את הפגיעה.

כיצד השמנת יתר נקשרת לטרשת נפוצה?

ההצטברות העודפות של השומן והעלייה במשקל הגוף משפיעה על בריאותם של החולים המאובחנים עם טרשת נפוצה (MS). במסגרת מחקרים שנערכו בקרב חולי טרשת נפוצה, חוקרים תרו אחר גורמים אשר עשויים להשפיע על המשקל תוך כדי ההתייחסות לערכי ה-BMI בקרב החולים.

המסקנות אליהם הגיעו החוקרים תמכו בהשערה הרווחת כי למשקל יתר והשמנה יש השלכות בריאותיות אצל חולי טרשת נפוצה, מאחר והשמנת יתר מטילה מעמסה על הגוף ולפיכך מגבילה את התפקוד התקין של האדם לאורך השנים. בסדרת המחקרים נבדקו כושר ההליכה, מהירות ההליכה מרחק וכן צריכה אנרגטית.

האם השמנת יתר מגבירה את הסיכון לחלות בטרשת נפוצה?

מחקר חדש שפורסם בכתב העת נוירולוגיה בארצות הברית, מצא קשר בין השמנה בתקופת הילדות ובין הסיכון ללקות בטרשת נפוצה בילדים בני נוער ומבוגרים אף יותר. מחלה זו שכיחה יותר כיום הרבה יותר מבעבר. מומחים משערים כי השמנה, הגורמת למצב דלקתי המתפתח בגוף, יכולה להוביל לטרשת נפוצה.

במסגרת המחקר זיהו החוקרים בקרב 75 חולי טרשת נפוצה את הקשר בין השמנת יתר והמחלה. 50.7 אחוזים מהילדים שאובחנו עם המחלה סבלו מבעיות עודף משקל או השמנת יתר לעומת קבוצת המשתתפים ללא המחלה.

המחקר מצא כי הסיכון ללקות בטרשת נפוצה היה גבוה פי 1.5 בקרב בני נוער הסובלים מעודף משקל וגדול פי 1.8 אצל בני נוער המאובחנים עם השמנת יתר. ההסבר לממצאים אלו היה כי רקמת שומן מכילה גורמים פרודלקתיים ומכאן הקשר למחלת הטרשת הנפוצה. בדומה לנערות, אצל הנערים המאובחנים עם השמנת יתר רמות האסטרוגן גבוהות יותר, מגבירות אף הן את הסיכון לחלות במחלה.

אבחון מאוחר של טרשת נפוצה בשל השמנת יתר

השמנת יתר מקשה ומעכבת את תהליך האבחון. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהשמנת יתר מלווה לעתים קרובות בחוסר או אובדן תחושה. רופאים יכולים לקשר את אובדן התחושה לבעיה שמקורה דווקא בהשמנה. עיכוב זה בתהליך האבחון מקשה על המטופל ואינו מטפל בתסמיני המחלה.

שנית, השמנת יתר מקשה על ההתמודדות עם טרשת נפוצה. חולים אלה צריכים לעבוד קשה כפליים כדי לרדת במשקל בשל הסיכון המוגבר למחלות לב ונכות. תזונה נכונה משפרת את התמודדות עם המחלה, ומעודדת את המטופל לרדת במשקל.

תזונה וטרשת נפוצה

תזונה עתירה בשומנים מהווה השלכות ארוכות טווח על הבריאות, בייחוד כזאת שמקורה במוצרי חלב או סוגים אחרים של שומן שמקורם מן החי. אחת התאוריות העתיקות גורסת כי צריכת מזונות רבים שמקורם מחלב פרה מטילה בסיס בפגיעה במערכת העצבים בשלבים מאוחרים יותר של החיים, לאור הכמות הנמוכה של החומצה הלינולאית ההכרחית להתפחות תקינה של רקמת העצב. ניתוחים של רקמות המוח בעבר הראו כי לאנשים עם טרשת נפוצה יש תכולת שומן רווי גבוהה יותר בהשוואה לאנשים בריאים.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן