הידרותרפיה לטרשת נפוצה

הידרותרפיה לטרשת נפוצהטרשת נפוצה היא מחלה שיכולה לבוא לידי ביטוי במספר צורות, שהמשותף לכולן הוא פגיעה במערכת העצבים המרכזית שמובילה לבעיות תפקודיות שונות שכוללות בין היתר הפרעות בשיווי המשקל, קשיים בתנועה, נוקשות שרירים, תשישות כרונית, כאבי שרירים ומפרקים ועוד.

למרות שמדובר על מחלה חשוכת מרפא, ישנו מגוון רחב של טיפולים שמוצעים לחולים בטרשת נפוצה שמטרתם לשפר את איכות החיים שלהם, לעכב את התקדמות המחלה ולספק לחולים דרכים להתמודד עם התסמינים השונים שהם סובלים מהם.

בין סוגי הטיפול שהפופולאריות שלהם בקרב החולים במחלה נמצאת בעלייה מתמדת בשנים האחרונות יש להזכיר את ההידרותרפיה – טכניקת טיפול שמשלבת ידע ממספר טכניקות שבה המטפל והמטופל נמצאים בתוך בריכה טיפולית. במאמר זה נסקור את היתרונות של השיטה עבור חולי טרשת נפוצה ונרחיב אודות התחומים השונים שבהם הטכניקה המעניינת והמרתקת הזו יכולה לעזור לחולים במחלה זו.

חיזוק השרירים

אחד התסמינים המרכזיים של המחלה הוא פגיעה בשרירים שיכולה לבוא לידי ביטוי בנוקשות גדולה מאוד מצד אחד וברפיון משמעותי בשרירים מצד שני. חולשת השרירים גורמת לכך שכל פעולה בסיסית כמו הליכה או קימה מהמיטה תהפוך לקשה בצורה בלתי רגילה ובעקבות כך החולים סובלים מעייפות ומתשישות לעתים קרובות באופן כרוני.

בטכניקת הטיפול המיוחדת שנקראת הידרותרפיה נעזרים בכוח ההתנגדות של המים על מנת לחזק את השרירים. המים מתנגדים לתנועות של הגוף וכך מאלצים את השרירים להיכנס לפעולה. המאמץ שמופעל בעקבות התנגדות המים בבריכה מביא לשיפור בפעילות של השריר וגורם להגדלה שלו. לפי מחקרים רבים שבוצעו בתחום נראה כי בעזרת טיפול הידרותרפיה ניתן להאט את קצב הניוון של השרירים בחולים בטרשת נפוצה.

שיפור שיווי המשקל

הפגיעה ביכולת השמירה על שיווי המשקל מהווה את אחד התסמינים הקשים ביותר ובעל ההשפעה הרבה ביותר על חיי היומיום של הסובלים מטרשת נפוצה. היתרון הגדול של הטיפול בבריכה הוא שהחולים לא יכולים ליפול על הרצפה תוך ניסיון לבצע תרגילים מסוימים. הציפה במים מאפשרת למטופלים לתרגל סדרות מורכבות של תרגילים ללא חשש ולרכוש מחדש את השליטה על שווי המשקל שלהם.

נעילת ברכיים

חולים רבים סובלים מתסמין של נעילת הברכיים, מה שמקשה מאוד על יכולת ההליכה שלהם. כמו כן, הסובלים מתסמין זה סובלים לעתים קרובות מנפילות גם בזמן הליכה על משטח ישר ללא כל מכשולים. בעזרת תרגילים ייעודיים של הליכה בתוך המים ניתן להקל על מידת החומרה של תסמין זה עד להעלמתו המלאה.

שיפור הכושר הגופני

חולים רבים שסובלים מטרשת נפוצה נמנעים באופן מוחלט מביצוע של כושר גופני בעקבות התסמינים הרבים שהם סובלים מהם. החדשות הטובות הן שבניגוד ליבשה, הרי שבבריכה הטיפולית ניתן בהחלט לשפר את הכושר הגופני ללא כל חשש מנפילות. הציפה במים מאפשרת להתאים את מידת הקושי של התרגילים לרמת היכולת של המטופל ובנוסף ניתן גם להתאמן על סגנונות שחייה שונים בהתאם להעדפתו של המטופל.

שיכוך כאבים

עבור חולים רבים כאבים כרוניים הם עניין שבשגרה. כיום הולכות ומצטברות העדויות לכך שטיפולי הידרותרפיה מצליחים להביא להפחתה בכמות משככי הכאבים שנוטלים החולים ככל הנראה על רקע שחרור השרירים התפוסים ועל רקע המגע המלטף והחמים של המים, הזזת הגוף והרוגע הנפשי אליו מצליחים להגיע המטופלים בשיטה זו.

שיפור מצב הרוח והרגעה

בנוסף לתסמינים הפיזיים הרבים שמציגים החולים בטרשת נפוצה, ישנם גם תסמינים נפשיים שעלולים לתקוף אותם. בין היתר מדובר על הופעה של התקפי זעם, דיכאון, שינויים במצב הרוח ועוד. הידרותרפיה מסוגלת להביא לשיפור במצב הרוח, להורדת לחץ, להירגעות וכן להביא את המטופלים למצב של שלווה מושלמת.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן