דיקור סיני לטרשת נפוצה

דיקור סיני לטרשת נפוצהטרשת נפוצה היא מחלה מתקדמת של מערכת העצבים המרכזית, שבה התקשורת בין המוח וחלקים אחרים של הגוף, מופרת. חומר המיאלין, המהווה מעטפת של החומרים בגוף, מאפשר העברת מסרים אלקטרו כימיים בין המוח, חוט השדרה ושאר חלקי הגוף, במהירות גבוהה.

כאשר כיסוי המיאלין נהרס או ניזוק, יכולת העצבים לשלוט בדחפים חשמליים מהמוח, משתבשת, מה שגורם לפרוץ התסמינים השונים של טרשת נפוצה. המחלה משפיעה בעיקר על מבוגרים בגילאי עשרים עד ארבעים, והיא נפוצה פי שניים בקרב גברים בהשוואה לנשים.

דיקור סיני, המהווה צורה אחת של הרפואה הסינית הקלאסית, מבוסס על תיאוריית תפקוד גוף שבו זרימת מסלולים דוגמת צ'י עוברים דרך ערוצי אנרגיה הנקראים מרידיאנים. על פי תיאוריית הרפואה הסינית, מחלה נובעת בשל חוסר איזון או הפרעה בזרימת האנרגיה ובאיזון האופטימאלי בין הכוחות המנוגדים בגוף, הנקראים 'יין' ו'יאנג'.

נקודות דיקור

דיקור כרוך בגירוי מיקומים ספציפיים על העור, בדרך כלל באמצעות החדרת מחטים מתכתיות דקות, חד פעמיות, על נקודות לאורך המרידיאנים בגוף בכדי לשנות את זרימת האנרגיה.

גם שיטות אחרות של גירוי בעור משמשות לטיפול, כולל לחיצת אצבע, הידועה אף כאקופרסורה או שיאצו ביפן, החלת כוסות קטנות מחוממות בעלות מחטים חשמליות לגירוי נקודות בגוף, ומוקסה עם סיבים עשנים של צמח הנקרא לענת אסיה.

כל השיטות של דיקור סיני כוללות טיפול בארבע מאות נקודות בגוף, כאשר כל מפגש טיפול מתמקד בארבעה עד 12 נקודות. בדרך כלל יש צורך בשישה עד עשרה מפגשים על מנת לקבוע את יעילות הטיפול.

דיקור סיני על נקודות הקרקפת הוכח בבעל הצלחה רבה בטיפול לטרשת נפוצה ונזקים עצביים מרכזיים אחרים, בהשוואה לשיטות אחרות של דיקור כולל דיקור אוזן, דיקור גוף ודיקור יד. הטיפול משפר את התסמינים ואת איכות החיים של המטופל, מאט את התקדמות הנכות הפיזית ומפחית את מספר ההתקפים.

ד"ר ג'יאו שונפא גילה את שיטת דיקור הקרקפת בשנת 1971 והיא נחשבת לטכניקת דיקור מודרנית המשלבת שיטות דיקור קלאסיות עם ידע רפואי מערבי של אזורי טיפול בקליפת המוח, הכוללים, אנטומיה, פיזיולוגיה, פתולוגיה ונוירולוגיה.

אופן דיקור הקרקפת לטרשת נפוצה

ניתן לבחור אזורי דיקור קרקפת על פי תסמינים ספציפיים אותם מפגין המטופל. אזורי הדיקור העיקריים לחולים עם בעיות מוטוריות דוגמת שיתוק, חולשת גפיים או תחושת חריגות בגפיים, מטופלים עם החדרת מחטים ומגורים באופן חד צדדי או דו צדדים, תלוי בתסמינים. יש לבחור אזור רעד של הראש, אם המטופל חווה התכווצות איברים. מטופלים רבים שיפרו באופן חיובי ומהיר את השליטה על פונקציות השתן והמעיים לאחר הטיפול.

המטפל מסובב את המחטים לפחות מאתיים פעמים בדקה, עם האגודל והאצבע המורה במשך כשלוש דקות. יש לשוב על סחרור המחטים במשך אחת לעשר דקות. במהלך הטיפול, יתכן שחלק מהמטופלים יחושו חלק מהתופעות הבאות: חום, קור, תחושת עקצוצים, חוסר תחושה, כבדות או נפיחות, או תחושת מים או חשמל נעים לאורך עמוד השדרה, הרגליים או הידיים.

המטפל משאיר את המחטים המוחדרות על הקרקפת במשך חצי שעה עד 45 דקות, ויש לשוב על הטיפול במשך שלוש פעמים בשבוע, ולהקפיד לבצע לפחות עשרה טיפולים.

שיטות דיקור שונות לטרשת נפוצה

קיימות טכניקות דיקור רבות ושונות לטיפול בטרשת נפוצה, למרות שדיקור הקרקפת הוא היעיל והמוכח ביותר לשיפור התסמינים, גם טכניקות אחרות הכרחיות להשגת שיפור נוסף, כגון דיקור גוף רגיל, דיקור ומוקסה חשמליים, וטיפול של עיסוי גוף.

ניתן לשלב טיפולים אלו עם דיקור הקרקפת על מנת להאיץ את זמן ההחלמה. הטיפול בדיקור רגיל הוכח כבעל השפעה טיפולית חיובית והוא מניב תוצאות חיובית של תנועות ותחושות חריגות של הידיים, האצבעות, כפות הרגליים והידיים.

יעילות הדיקור לטרשת נפוצה

בעוד שדיקור סיני משמש במשך מאות שנים לטיפול במגוון מצבים רפואיים, רק משנת 1970 הוא צבר פופולאריות. קיימות עדויות מדעיות לכך שהטיפול בדיקור נפוץ יותר בקרב אנשים הסובלים מטרשת נפוצה.

מטופלים שניסו דיקור להקלה על תסמיני המחלה, ציינו כי הם מתכננים להמשיך בו, היות והם חווים הקלה בכאבים, העלמת תסמיני העייפות, שיפור מצב הדיכאון והחרדה, ופעילות טובה יותר של המעי הגס ושלפוחית השתן.

דיקור סיני מספק הקלה לחלק מהתסמינים הקשורים לטרשת נפוצה, אך יש להדגיש כי טיפול זה צריך להצטרף לטיפול רפואי סטנדרטי ולא להחליף אותו, ויש לבצע את הדיקור רק לאחר התייעצות עם הרופא. בנוסף, יש לקבל את הטיפול רק מבעל מקצוע מורשה.

מחקרים שבוצעו לאחרונה הוכיחו כי דיקור קרקפת הוא שיטה יעילה מאוד לשליטה בטרשת נפוצה. הטיפול מייצר לעיתים קרובות תוצאות יוצאות דופן כבר לאחר החדרת מספר מחטים. בדרך כלל חש המטופל הקלה בתסמינים באופן מיידי.

מקורות:

אתר רפואה סינית – igl.co.il

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן