האם גראס רפואי יכול לעזור לחולים באפילפסיה?

מריחואנהבעשור האחרון השימוש בקנאביס (גראס, מריחואנה) רפואי לטיפול במחלות שונות ומצבים רפואיים שונים הולך ונהיה נפוץ יותר ויותר במדינת ישראל כמו במדינות רבות אחרות ברחבי העולם. כמו כן רשימת ההתוויות לשימוש בקנאביס הרפואי הולכת ומתארכת באופן הדרגתי משנה לשנה.

בין היתר נעשה כיום בישראל שימוש בקנאביס רפואי לטיפול בחולים אונקולוגיים הסובלים מכאבים חמורים, לטיפול בחולי קרוהן (ובמקרים חריגים גם לטיפול בחולי קוליטיס) וכן לטיפול בסובלים ממגוון הפרעות נוירולוגיות כמו לדוגמה טרשת נפוצה, מחלת פרקינסון ועוד.

כבר לפני שנתיים פורסמה הודעה מטעם נציגים של משרד הבריאות לפיה הוחלט בוועדה פנימית של המשרד להוסיף את האפילפסיה לרשימת ההפרעות המצדיקות מתן אישור לשימוש בקנאביס רפואי, כאשר באותה ההכרזה דיווחו הנציגים כי גם פיברומיאלגיה עתידה להיכנס לרשימת ההתוויות. עם זאת, רק לקראת סוף שנת 2015, אכן הוכנסה האפילפסיה לרשימת ההתוויות.

הסיבה לכך נעוצה בעובדה שההחלטה להכניס את האפילפסיה לרשימת ההתוויות נתקלה בהתנגדות רבה מצד ארגוני רופאים רבים. ההחלטה התקבלה בסופו של דבר על רקע נתונים מחקריים שאינם ניתנים לערעור לפיהם באמצעות הטיפול בקנאביס רפואי, ניתן לגרום להפחתה משמעותית בתדירות הפרכוסים בחולי אפילפסיה קשים הסובלים מאפילפסיה העמידה לטיפולים התרופתיים הקונבנציונאליים.

אילו חולי אפילפסיה זכאים לקבלת אישור לשימוש בקנאביס רפואי?

חולה אפילפסיה בגיר (מעל גיל 18) המעוניין לקבל אישור לשימוש בקנאביס רפואי צריך לעמוד במספר קריטריונים להלן:

  • המטופל סובל מאפילפסיה חמורה במשך שנתיים לכל הפחות.
  • המטופל סובל מהפרעה משמעותית לתפקוד כתוצאה מההתקפים האפילפטיים.
  • המטופל סובל מהתקפים א-טוניים כלליים, התקפים טוניים, התקפים מסוג חלקי מורכב, התקפים קלוניים כלליים או סוגים אחרים של התקפים המעמידים אותו בסיכון לנפילות וחבלות.
  • האפילפסיה ממנה סובל המטופל נמצאה עמידה לטיפול התרופתי: יש לוודא כי המטופל התנסה בטיפול באמצעות חמש תרופות אנטי אפילפטיות לכל הפחות, במשולב או כמונותרפיה.
  • תדירות ההתקפים עומדת על התקף אחד לחודש לפחות תוך כדי הטיפול התרופתי.

חולה אפילפסיה קטין צריך לעמוד בקריטריונים מעט שונים להלן:

  • המטופל סובל מאפילפסיה חמורה ובלתי נשלטת.
  • המטופל התנסה בחמישה סוגי טיפולים או בחמישה סוגי תרופות לפחות ללא הועיל.
  • האפילפסיה לא הושפעה מאחד או יותר מהטיפולים הבאים: ניתוח, השתלת קוצב לגירוי העצב התועה (קוצב וגאלי) או דיאטה קטוגנית.

כיצד ניתן להגיש את הבקשה לטיפול באמצעות קנאביס רפואי?

מטופל בגיר צריך לקבל המלצה מהנוירולוג המטפל בו במרפאת האפילפסיה, כאשר רק רופא המטפל בחולה במשך חצי שנה ברציפות יכול להגיש את הבקשה. הבקשה צריכה לכלול תיעוד של כישלון בטיפול עם לפחות שלוש תרופות במהלך תקופה זו ובנוסף הנוירולוג שמגיש את הבקשה צריך להתחייב כי יבצע מעקב רפואי לאחר התחלת הטיפול בקנאביס. כמו כן יש לצרף לבקשה המלצה של פסיכיאטר שבדק את החולה על מנת לוודא כי לא ייעשה בקנאביס הרפואי שימוש לרעה וכי פוטנציאל ההתמכרות נמוך.

מטופל קטין צריך לקבל המלצה מנוירולוג הילדים המטפל בו וגם במקרה הזה על הנוירולוג להתחייב לכך שימשיך לעקוב אחרי מצבו הרפואי של המטופל לפחות במשך שלושה חודשים לאחר התחלת הטיפול בקנאביס הרפואי.

במקרה שמדובר במטופל קטין, עליו להמשיך לקבל מינון מלא של לפחות שתי תרופות אנטי אפילפטיות כאשר הוא מתחיל את הטיפול בקנאביס רפואי. הטיפול התרופתי צריך להימשך כל עוד ממשיכים הפרכוסים ורק אם במשך שישה חודשים רצופים לא הופיעו התקפים אפילפטיים, ניתן להפסיק את השימוש באחת מהתרופות בלבד ולהמשיך את הטיפול עם הקנאביס ותרופה אנטי אפילפטית אחת.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן