גלולות למניעת הריון וטרשת נפוצה

גלולות למניעת הריון וטרשת נפוצהכ -2.5 מיליון בני אדם ברחבי העולם חיים עם טרשת נפוצה ו- 200 אנשים מאובחנים כחולים בכל יום.

שני מחקרים חדשים מצביעים על כך שלפטין וההורמונים המשמשים בגלולות למניעת הריון עלולים להעלות את הסיכון של טרשת נפוצה.

נשים המשתמשות בגלולות למניעת הריון המכילות שילוב norethindrone או levonorgestrel  היו בסיכון משמעותי לפתח טרשת נפוצה (MS) בהשוואה לנשים שלא נטלו גלולות למניעת הריון.

ממחקר שנעשה בקרב 4300 נשים מדרום קליפורניה, בין השנים,2008-2011  נמצא סיכון מוגבר של 57% להתפתחות טרשת. שימוש באמצעי מניעה אחרים המכילים תרכובת פרוגסטין אחרת כמו drospirenone  לא הראתה כל גידול בסיכון.

מחקר אמריקאי נוסף נעשה על 305 נשים שאובחנו עם טרשת נפוצה בתקופה של שלוש שנים. השימוש שלהן בגלולה – בעיקר בשילוב של שני ההורמונים – הושוותה עם 3,050 נשים ללא MS. בסך הכול, 29 אחוזים מהנשים עם טרשת נפוצה ו- 24 אחוזים מהנשים ללא טרשת השתמשו באמצעי מניעה הורמונליים במשך שלושה חודשים לפחות בשלוש השנים לפני שהתסמינים החלו.

נשים שהשתמשו בגלולות היו בעלות סיכוי גבוה ב- 35 אחוזים לפתח טרשת נפוצה בהשוואה לנשים אשר לא השתמשו בהם. מי שהשתמש באמצעי המניעה, אבל הפסיק לפחות חודש לפני שהתסמינים החלו היו בסיכון של 50 אחוזים יותר לפתח טרשת נפוצה.

תרומתן של הגלולות לסיכון לטרשת

טרשת נפוצה (MS) היא מחלה של מערכת העצבים המרכזית, כאשר היא בדרך כלל מופיעה בגילאי 20-40. התסמינים הנפוצים של טרשת נפוצה כוללים עייפות קיצונית, בעיות ראייה, קשיי הליכה וחוסר תחושה או עקצוץ. רוב חולי הטרשת הנפוצה חווים חולשה בשרירים ויש להם קושי בתיאום ובאיזון.

במקרים חמורים, המצב יכול לגרום לשיתוק חלקי או מלא. עדיין, לא ידוע בדיוק הגורם לטרשת נפוצה, אך עם זאת, חלק מהחוקרים משערים כי המערכת החיסונית בגוף פועלת בצורה לא תקינה ותוקפת את מערכת העצבים המרכזית. גורמים סביבתיים וגנטיים נחשבו אף הם להיות סיבה לטרשת נפוצה.

מסיכום של תוצאות המחקרים עולה כי נשים שהשתמשו בגלולות למניעת הריון היו ב-  35% בעלות סיכון גבוה לפתח טרשת נפוצה, בהשוואה לנשים שלא השתמשו בהם. ממצאים אלה מראים כי שימוש באמצעי מניעה הורמונליים עלול לתרום, לפחות בחלקו לעלייה בשיעור של טרשת נפוצה בקרב נשים. הסיבה או הגורם לקשר בין הגלולות לטרשת נפוצה לא נמצא, למרות שכן נמצא הגורם לקשר בין טרשת נפוצה והשמנת יתר.

הגורמים לעליה בסיכון

לדברי חוקרים, שימוש באמצעי המניעה הוא לא הסיבה העיקרית או סיבה מבוססת היטב עבור התפתחות טרשת, אולם כן נמצא קישור. לא ברור מה תפקיד ההורמונים בהתפתחות המחלה, אך ברור שיש להם קשר, מכיוון שיש מספר כפול של חולות מאשר חולים גברים.

למרות שיש מספר גורמים שצריכים להילקח בחשבון, על פי ארגון הבריאות העולמי, מקרי הטרשת הנפוצה נפוצים יותר בחלקים העשירים של העולם, בעיקר בקרב מגזרים עשירים של חברות אלו, שגם משתמשים יותר בגלולות למניעת הריון. באירופה ובצפון אמריקה השכיחות של טרשת נפוצה היא כ -80 לכל 100,000 נשים.

למרות תוצאות המחקרים, החוקרים טוענים כי סביר להניח כי לא תהיה להם כל השפעה על המשך השימוש בגלולות למניעת היריון. מבחינת אמצעי מניעה, זהו אמצעי המניעה היעיל והנוח ביותר, אשר משליך על חייהן של נשים רבות מאד.

מעבר לכך, התוצאות עדיין לא בשלות בכדי להמליץ המלצה זו. יש צורך במחקרים נוספים על מנת לאשש את התוצאות ולמצוא את הקשר בין טווח הזמן אשר גלולות אלו נלקחות והתפרצות המחלה.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן