גירוי חשמלי לטיפול באפילפסיה

טיפול בגירוי חשמליקיימות מספר שיטות לטיפול באפילפסיה, ואיכות ויעילות הטיפול משתנה מאדם לאדם. גישת גירוי חשמלי מתאימה לאנשים שאינם מסוגלים לשלוט על ההתקפים עם תרופות. שיטה זו מתנהלת באמצעות שליחת גירוי חשמלי קל עד העצבים התועים במטרה לצמצם את מספר, משך וחומרת ההתקפים. עצבים תועים הם זוג עצבים המתחילים במוח ופועלים דרך הגוף. הם שולחים ומקבלים הודעות במין המוח והגוף.

הבנת טיפול גירוי חשמלי

זהו סוג של טיפול באפילפסיה הכרוך בהמרצת העצבים התועים בצד השמאלי בצוואר. הממריץ, או מחולל הפעימות, שולח גירויים חשמליים רגילים קלים לעצבים אלו, המרגיעים את הפעילות החשמלית של המוח, שאינה סדירה, וגורמת להתקפים.

גירוי חשמלי הוא ממריץ הפועל באופן זהה במקצת לקוצב לב. הוא מושתל מתחת לעור בחלק העליון של החזה, מתחת לעצם בריח שמאל, במהלך ניתוח קטן המבוצע בהרדמה כללית. בשל גודל הממריץ נוצר גוש קטן באזור בו הוא ממוקם, וצלקת קטנה. היתרון הוא החיבור בחזה לעצב התועה בצד השמאלי של הצוואר. האלקטרודות מפותלות סביב העצב, והצלקת הקטנה נוצרת באזור בו הוא מוחדר, בדרך כלל בקפל הצוואר.

מטרת טיפול גירוי חשמלי והשפעתו

טיפול זה נועד לצמצם את מספר, משך וחומרת ההתקפים, בקרב חולי אפילפסיה שהתקפיהם הפכו להיות הרבה פחות תכופים. הטיפול משפיע באופן של הפחתת ההתקפים בקרב חלק מהחולים, בעוד שעל אחרים אינו משפיע. גירוי חשמלי עשוי אף להפחית את זמן ההתאוששות לאחר ההתקף, והוא נחשב לשיטה הטובה ביותר כיום, היות ועדיין לא קיים טיפול העוצר לחלוטין את ההתקפים, או מרפא אפילפסיה.

השפעת טיפול גירוי חשמלי אינה מתרחשת מיד, והוא עשוי להשפיע על ההתקפים כעבור שנתיים בלבד. הטיפול משמש בשילוב עם תרופות נוגדות אפילפסיה (AEDs), ואינו מחליף אותן. יחד עם זאת, אם הטיפול עובד, ניתן להפחית את מינוני התרופות בטווח הארוך.

האופן בו עובד טיפול גירוי חשמלי

הממריץ מופעל בדרך כלל בתוך חודש לאחר השתלתו, הרופא מחבר את הממריץ לתכנה באמצעות מחשב כף יד קטן ומגדיר נתוני כוח ואורך הגירוי החשמלי. כמות הגירוי משתנה מאדם לאדם, אך מתחילה בדרך כלל ברמה נמוכה וגדלה לאט לרמה המתאימה לכל אדם.

בדרך כלל היא נקבעת על שלושים שניות גירוי, אחת לחמש דקות, ביום ובלילה. הממריץ מכיל סוללה שיכולה להמשיך לעבוד עד עשר שנים. כשהיא מתרוקנת, יש להחליף את הממריץ, באמצעות הליך זהה להשתלתו.

חלק מחולי האפילפסיה חווים 'הילה' או תפיסה ממוקדת פשוטה המתריעה לפני התרחשות התקף נוסף. כשזה קורה, ניתן להפעיל מגנט מיוחד על הממריץ, לקבלת גירוי נוסף, העשוי להפסיק את התפתחות 'ההילה' או להפחית את משך ההתאוששות לאחר ההתקף. המגנט יכול להיות מחובר לפרק כף היד כמו שעון או להתחבר לחגורה. אנשים שאינם חווים סימני אזהרה לפני ההתקף יכולים לקבל סיוע של אדם אחר המשתמש במגנט כשההתקף מתחיל.

תופעות לוואי של גירוי חשמלי

הטיפול עשוי לגרום לתופעות לוואי אך בדרך כלל רק במהלך גירוי העצב. לא כל אדם חווה את התופעות וכשהן מתרחשות הן כוללות חוסר נוחות בגרון, שיעול, קושי בבליעה, וקול צרוד. לאורך הזמן פוחתות תופעות אלו, ואם הן גורמות לבעיות, הרופא יכול לשנות א הגדרות המגנט או לעצור את הגירוי לזמן קצר. הטיפול אינו משפיע ואינו מושפע מתרופות אנטי אפילפטיות.

ראו גם:

זכויות חולי אפילפסיה – מה מגיע לכם?

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן