גילוי דגימת דם מלפני 230 שנים עדיין מעסיקה את החוקרים

דגימת דם מלפני 230 שנה עדיין מעסיקה את החוקריםחוקרים מאנגליה גילו בדיקות דם של אדם שמת אשר אובחן כחולה סרטן, רופאו של אותו אדם היה הרופא ג'ון האנטר רופאו של המלך ג'ורג' השלישי, הרופאים אשר בדקו את הדגימה הכריזו כי מדובר בממצא מרשים. המחקר אמנם אינו אמור להוות צעד פורץ דרך מתוך ראייה לעתיד אולם הוא פורש בפנינו תמונה אודות עולם הרפואה לפני מאות שנים.

הסיפור ההיסטורי

המנתח והכירורג הסקוטי ג'ון האנטר ביצע הערכה רפואית במטופל בשנת 1786 שהתקבלה בידי החוקרים והמומחים בימינו. ג'ון אבחן את המטופל ודיווח על "גידול קשה כאבן", החוקרים המודרניים מבית החולים רויאל מרסדן ניתחו את הדוגמיות שנתגלו ואשרו את האבחנה כמדויקת, תוצאות הבדיקה וכן ניתוחי המקרה שמורים במוזיאון בלונדון, הנקרא על שמו ג'ון האנטר- The Hunterian.

בשנת 1776 שימש האנטר כרופא אישי למלך ג'ורג' השלישי ונחשב לפורץ דרך בתחום הניתוחי, האנטר סייע רבות לפיתוחה של תורת הניתוח אשר עלתה על הדרך המדעית. ג'ון היה כה מחובר לתחום עיסוקו עד שנטען כי בזמן שעסק במחקר של מחלות מין הדביק עצמו בכוונה בזיבה על מנת ללמוד אודות המחלה מקרוב.

המחקר כיום

המחקר בן ימינו חוזר לשנת 1786 ומתרכז במטופל בבית החולים סנט ג'ורג', שסבל מנפיחות קשה בירך, במבט ראשוני נראה היה שמדובר בהתעבות העצם, אך האנטר סבר כי מדובר בגידול והחליט לכרות את הרגל, לאחר הטיפול הבריא החולה והתאושש בתוך חודש.

אך כאן לא תם הסיפור, היות ולאחר זמן קצר חלה הידרדרות במצב המטופל, שהתקשה לנשום עד שמת לבסוף לאחר כשבעה שבועות מהכריתה. בדיקות וניתוח שלאחר המוות הראה ממצאים של התפשטות הסרטן לריאות וללב. בדיקות אלו, שנערכו לפני 230 שנה הגיעו לידיד"ר כריסטינה מאסיו,  שזיהתה התאמה מרשימה בין אבחונו של האנטר לבין האבחון המודרני אותו היא בצעה.

השימוש בממצאים

כריסטינה אבחנה כי מדובר באוסטאוסרקומה ודבריו ותיאורו של האנטר מתאימים באופן מדויק להגדרות המחלה ולמידע הידוע עליה כיום. האבחון קבע כי המטופל סבל מסרטן ראשוני בעצמות, שהיה נפוץ בעיקר בקרב בנים צעירים.

ד"ר מאסיו לא הסתפקה באבחון שלה ופנתה לרופאים מומחים נוספים מבית החולים כדי לקבל חוות דעת נוספת, לאחר בדיקות שבוצעו באמצעים טכנולוגיים מתקדמים אושר שאבחנתו של האנטר היה נכונה, ושדרך הטיפול בה נקט דומה להפליא לזאת המקובלת כיום לטיפול במחלה.

פתח לעתיד

המחקר לא הסתיים בדגימה זו בלבד אלא מתרחב לבדיקות דם היסטוריות נוספות, והחוקרים והמומחים מעוניינים להשוות בדיקות אלה עם דגימות של גידולים עכשוויים ולערוך השוואות גנטיות ומיקרוסקופיות כדי ללמוד אודות ההבדלים בין הדגימות.

ד"ר מאסיו נלהבת מהממצא המרשים וטוענת שמדובר במחקר של למעלה ממאתיים שנה אודות מחלת הסרטן שעשוי להעלות ממצאים חשובים נוספים. המשך המחקר מעורר שאלות ובתקווה גם תשובות אודות הקשר שבין סגנון החיים בעבר למחלת הסרטן ולהבין את ההבדלים בסגנון החיים כיום תוך מציאת הבדלים בין מחלת הסרטן בימים ההם למה שידוע לנו כיום על המחלה.>

דגימת דם מלפני 230 שנה עדיין מעסיקה את החוקרים

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן