טומוגרפיה ממוחשבת (CT)

טומוגרפיה ממוחשבת (CT)גידולי הלבלב מאובחנים ברוב המקרים באמצעות בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת או CT. הבדיקה מאפשרת להגדיר את סוג הגידול, להעריך את גודלו, להבין היכן בדיוק הוא ממוקם בלבלב וכן להעריך את מידת ההתפשטות שלו לכלי דם הסמוכים ללבלב או לאיברים מרוחקים. מכשיר ה-CT הראשון בא לעולם בתחילת שנות ה-70 של המאה ה-20.

הפיתוח נזקף לזכותו של מהנדס חשמל בריטי בשם סר גודפרי ניוהולד האונספילד, שקיבל ב-1979 פרס נובל לפיזיולוגיה או לרפואה על המצאתו.

אילו מחלות ניתן לאבחן באמצעות טומוגרפיה ממוחשבת?

הודות למכשירי ה-CT המודרניים, באפשרותנו לאבחן מחלות שבעבר היו מאובחנות ומטופלות באופן שגוי, כמו גם אבחון מחלת סרטן הלבלב שלא פעם שגו באבחנתה, דבר שהיה קריטי לחיי החולים. למעשה עד להמצאת ה-CT, מדי שנה היו מבוצעים אינספור ניתוחים בכל רחבי העולם במטרה להגיע לאבחנה. כיום תהליך האבחון פשוט, יעיל ויסודי ולא מצריך מעבר של ניתוח.

הבדיקה מצטיינת באבחון של גידולים סרטניים בלבלב ובנוסף מצטיינת באבחון של אבנים זעירות בדרכי השתן ובכליות, מורסות וזיהומים בחלל הבטן והאגן, גידולים במערכת השלד, חבלות ושברים, דלקות ומורסות, מומים מולדים במערכת העיכול בילדים ותינוקות, מפרצת של אבי העורקים ועוד.

כמו כן הבדיקה משמשת לאבחון מהיר של מצבים מסכני חיים כמו דמם מוחי או אוטם מוחי. במצבים אלה כל דקה חשובה ויכולה להיות אף קריטית להצלת חיי הנבדק. אי לכך, לסריקת ה-CT המהירה יחסית, יש עדיפות על פני בדיקת MRI, שנמשכת כחצי שעה.

הנחיות לקראת בדיקת CT

לפני הבדיקה על המטופל ליידע את הרופא המטפל בו אם ידועה לו על רגישות לתרופות כלשהן או לחומרים כלשהם, בדגש על יוד. לבדיקה יש להגיע בצום של ארבע שעות וכשעה לפני הבדיקה יש להפסיק לשתות נוזלים מכל סוג.

אם הבדיקה כוללת שתייה של חומר ניגוד, על המטופל להגיע כשעה וחצי לפני מועד הבדיקה. כמו כן על המטופל ליידע את הרופא המטפל בנוגע לתרופות שהוא נוטל בשגרה אך חל איסור מוחלט להפסיק את הטיפול התרופתי על דעת המטופל בלבד.

אם החולה סובל ממחלה כלייתית, עליו להביא למועד הבדיקה את תוצאות בדיקות הדם משלושת החודשים האחרונים (בדגש על תפקודי כליות) וכנ"ל לגבי חולי סוכרת. בנוסף כל מטופל החל מגיל 60 מחויב להביא לבדיקה את תוצאות בדיקות הדם שנערכו לו בשלושת החודשים האחרונים, לרבות תפקודי כליה. הבדיקה אינה פולשנית ואינה גורמת לכאב או אי נוחות. במהלך הבדיקה הנבדק שוכב על גבו ומדי פעם יתבקש להימנע מתזוזה.

 

ראו גם:

לפרוטומיה לצורך אבחון סרטן הלבלב – כל מה שחייבים לדעת על לפרוטומיה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן