בדיקה חדשה לגילוי ואבחון סרטן הקיבה

מחקרעל מנת לאבחן את סרטן הקיבה נכון ל-2015, הנבדק צריך לעבור בדיקת גסטרוסקופיה שבה באמצעות ציוד אופטי מיוחד ניתן להדגים את המתרחש בתוך הקיבה. מדובר על בדיקה פולשנית הכרוכה בטשטוש הנבדק שבה מחדירים את הציוד האנדוסקופי לקיבה דרך הוושט.

בדיקה נוספת המשמשת כיום לאבחון המחלה היא בליעת בריום, שבה הנבדק צריך לבלוע תמיסת מלחי בריום ולאחר מכן לעבור שיקוף רנטגן. בדיקה זו עלולה לגרום להקאות ועצירות. במאמר זה נפרט אודות בדיקה חדשה שככל הנראה תהווה מהפכה של ממש בתחום האבחון של סרטן הקיבה שכן מדובר על בדיקת נשיפה שאינה פולשנית ושאינה מצריכה הכנות מיוחדות מהנבדק.

חשיבות האבחון המוקדם של סרטן הקיבה

רבים לא יודעים זאת, אבל נכון להיום סרטן הקיבה מהווה את הגורם השני לתמותה כתוצאה מגידול סרטני (לאחר סרטן הריאות) כשמדי שנה הולכים לעולמם כשש מאות וחמישים אלף חולים כתוצאה מהמחלה בכל רחבי העולם. במדינת ישראל לבדה מאובחנים בממוצע כ- 650 חולים חדשים מדי שנה ואילו במדינות דוגמת סין למשל, שכיחותה של המחלה גבוהה פי 10 ואף יותר.

אחד הגורמים המשפיעים באופן המשמעותי ביותר על הפרוגנוזה הוא מידת ההתפשטות של הגידול בזמן האבחנה. כך לדוגמה חולה שאובחן בשעה שהגידול שהתפתח בקיבתו נמצא בשלב 1, הינו בעל סיכויי הישרדות לחמש שנים העומדים על שישים עד שבעים אחוז בממוצע. לעומת זאת חולה שאובחן בזמן שהגידול שהתפתח בקיבתו נמצא כבר בשלב ארבע, הינו בעל סיכויי הישרדות העומדים על ארבעה אחוזים בלבד.

לרוע המזל כמחצית מהחולים מאובחנים כאשר מחלתם בשלב ארבע ואילו רק כעשרה עד חמישה עשר אחוז מהחולים מאובחנים בשלב אחד. הסיבה לכך נעוצה לא רק ברתיעה הברורה מפני בדיקות האבחון בהן נעשה שימוש כיום, אלא גם בעובדה שהגידול בקיבה בא לידי ביטוי בתסמינים שאינם ספציפיים כשבין היתר מדובר על ירידה במשקל, ירידה בתיאבון, שובע מוקדם, בחילות ועוד.

מה הוא הרעיון העומד מאחורי הבדיקה המהפכנית?

הבדיקה המהפכנית מבוססת על כך שכל גידול סרטני מפריש לדם חומרים נדיפים המופרשים מהגוף דרך השתן, העור והנשימה. במשך חמשת השנים האחרונות עמל פרופסור חאיק חוסאם מהפקולטה להנדסה כימית בטכניון בשיתוף פעולה עם קבוצת חוקרים מלטביה על פיתוח טכנולוגיה שתאפשר לזהות את החומרים הנדיפים האלו, שמהווים סמנים ספציפיים לגידול הסרטני בקיבה.

מדובר למעשה על מעין "אף אלקטרוני" המסוגל "להריח" את החומרים הנדיפים בהבל פיו של הנבדק. האף האלקטרוני הוא הפיתוח החדשני העומד בבסיס המחקר והעבודה של פרופסור חאיק והתקווה היא שבעתיד ניתן יהיה לאבחן באמצעות המכשור המתקדם סוגים נוספים של גידולים סרטניים ואפילו מחלות שאינן סרטניות כמו למשל אלצהיימר, מחלות כליה, פרקינסון ועוד.

הבדיקה מאפשרת להבחין בין אנשים בריאים לבין חולים בסרטן הקיבה וכן מאפשרת להבחין בין אנשים שחולים בסרטן הקיבה בהתאם לשלב שבו נמצא הגידול.

האם הבדיקה זמינה לציבור הרחב

למרות הממצאים המעודדים ולמרות שהבדיקה זמינה במספר בתי חולים בעולם וכמובן שגם פה בישראל, הרי שעדיין לא ניתן לעשות בה שימוש מעבר לשימוש המחקרי. המשמעות היא שאנשים מהציבור הרחב יכולים להתנדב לעבור את הבדיקה, אך תוצאות הבדיקה לא יימסרו להם.

עד שהבדיקה תהיה זמינה לשימוש הקהל הרחב, ככל הנראה יחלפו עוד מספר שנים טובות שכן ישנו צורך לבחון את הבדיקה על אוכלוסיות מחקר גדולות יותר. למעשה כבר עכשיו מתנהל באירופה מחקר רחב היקף שמטרתו לבחון את יעילות הבדיקה החדשה.

ראו גם:

מחקר מצא: בוטוקס יעיל במניעה של סרטן הקיבה

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן