אוכלוסיות הסובלות מטרשת נפוצה

אוכלוסיות הסובלות מטרשת נפוצהטרשת נפוצה היא מחלה אוטואימונית של מערכת העצבים אשר מתבטאת בתסמינים נוירולוגיים שונים. טרשת נפוצה אמנם יכולה להופיע אצל כל אחד, אך מופיעה בשכיחות גבוהה יותר אצל קבוצות שונות באוכלוסיה.

בדומה למחלות אוטואימוניות אחרות, טרשת נפוצה תופיע יותר באוכלוסיות הנמצאות בסיכון למחלות אוטואימוניות אחרות, כמו נשים, אנשים עם היסטוריה של מחלות אוטואימוניות ואוכלוסיות עם גורמים גנטיים שונים.

בנוסף לכך, טרשת נפוצה היא מחלה הקשורה לריחוק מקו המשווה, ועל כן אנשים שמוצאם מאזורים צפוניים או דרומיים בעולם (כמו צפון אירופה) או אנשים אשר גרים במדינות הללו נחשבים לאוכלוסיה הנמצאת בסיכון לפתח טרשת נפוצה.

בכל מקרה, חשוב לזכור שטרשת נפוצה אינה מחלה שכיחה כל כך, וגם באוכלוסיות המוזכרות מדובר במחלה נדירה יחסית.

נשים לעומת גברים

בדומה למחלות אוטואימוניות אחרות, גם טרשת נפוצה מופיעה יותר בנשים מאשר בגברים. שיעור ההופעה של טרשת נפוצה בנשים עומד על פי 1.4-2.3 לעומת גברים, והמחלה מופיעה בדרך כלל בגילאים צעירים, סביב גיל 25-30.

היסטוריה משפחתית של טרשת נפוצה

במידה ואחד מבני המשפחה (הורים או אחים) סובל מטרשת נפוצה, הסיכון לפתח את המחלה עולה ל1-3% (לעומת 0.1% באוכלוסיה הכללית). כלומר, הימצאותו של קרוב משפחה מדרגה ראשונה אשר סובל מטרשת נפוצה מגדילה את הסיכון לפתח את המחלה עד פי 30.

חשוב לציין שגנטיקה היא לא הגורם היחיד להתפתחות טרשת נפוצה, ובמחקרים אשר בוצעו בתאומים זהים נמצא שלמרות מטען גנטי זהה לשני האחים, במידה ואח אחד חולה במחלה, הסיכוי של האח השני לחלות הוא 30% בלבד.

מוצא צפון אירופי

על פי מחקרים שונים, טרשת נפוצה מופיעה בשכיחות גבוהה יותר בקרב אוכלוסיות ממוצא צפון אירופי, ומשפחות אשר מוצאן בצפון אירופה מפתחות את המחלה בשכיחות מוגברת. לעומת זאת, משפחות ממוצאים אחרים כמו מדינות המזרח התיכון, אסיה, אפריקה ודרום אמריקה נמצאות בסיכון נמוך יותר לפתח את המחלה.

מגורים מרוחקים מקו המשווה

אחת מגורמי הסיכון החשובים והידועים אשר מגדילים את הסיכון לפתח טרשת נפוצה הוא מרחק מקו המשווה, וככל שמתרחקים ממנו כך הסיכון לפתח טרשת נפוצה עולה. ככל הנראה, הסיבה לכך היא חשיפה לשמש ורמות ויטמין D, אך עדיין לא ברור מדוע אנשים אשר גרים במדינות צפוניות מאוד או במדינות דרומיות מאוד סובלים יותר מהמחלה. טרשת נפוצה שכיחה יותר במדינות צפוניות כמו סקנדינביה, קנדה, צפון ארה"ב או במדינות דרומיות כמו ניו זילנד ואוסטרליה.

אחד הדברים המעניינים הוא שהגירה של ילדים מאזור בסיכון גבוה לאזור בסיכון נמוך מפחיתה את הסיכון לפתח את מחלת טרש נפוצה. כלומר, במידה וילד עבר לפני גיל ההתבגרות מאחת ממדינות סקנדינביה למדינה אחרת המצויה קרוב יותר לקו המשווה, הסיכון שלו לפתח טרשת נפוצה יורד ומשתווה לסיכון באוכלוסיית המדינה אליה היגר. לעומת זאת, הסיכון של הוריו לפתח את המחלה לא יורד, ונשאר פחות או יותר כפי שהיה במדינת המקור.

כפי שצוין, אחד ההסברים לגבי הקשר לקו המשווה הוא חשיפה לשמש ולרמות ויטמין D, ומחקרים שונים הראו שלחשיפה לקרינת השמש ולעליה ברמת ויטמין D כתוצאה מכך אפקטים מגנים מפני התפתחות של טרשת נפוצה.

מחלות אוטואימוניות אחרות

אנשים אשר סובלים ממחלות אוטואימוניות שונות נמצאים בסיכון מוגבר לפתח מחלות אוטואימוניות אחרות, ובין היתר עלולים לפתח טרשת נפוצה. המחלות האוטואימוניות העיקריות אשר קשורות לטרשת נפוצה הן סכרת מסוג 1, מחלות של בלוטת התריס ומחלת מעי דלקתית, אך באופן כללי אנשים הסובלים מכל סוג של מחלות אוטאימוניות יכולים גם לפתח טרשת נפוצה, כולל דום נשימה בשינה.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן