אלקטרופורציה בלתי הפיכה לטיפול בסרטן הלבלב

סרטן הלבלב הוא סוג הגידול הקטלני ביותר מבין הגידולים הסולידיים וממוקם במקום הרביעי ברשימת גורמי המוות הסרטניים בעולם המערבי (בחולים עם גידול מפושט ובחולים עם גידול מקומי מתקדם, סיכויי ההישרדות נעים בין חצי שנה ל-16 חודשים בלבד).

פחות מחמישה אחוז מהחולים המאובחנים עם סרטן הלבלב מצליחים לשרוד יותר מחמש שנים לאחר קבלת האבחנה ולמרות שמבוצעים בנושא מחקרים רבים, נתון זה נותר ללא שינוי בחמשת העשורים האחרונים. הסיכוי היחיד להחלמה מסרטן הלבלב הוא הסרה כירורגית של הגידול אך למרבה הצער, בזמן האבחנה, פחות מחמישית מהחולים מתאימים לניתוח.

סך הכול בזמן האבחנה בכ-40% מהחולים ניתן לזהות גרורות סרטניות, כ-40% מהחולים סובלים מגידול מקומי מתקדם שלא ניתן לנתח ורק 20%-15% מאובחנים בשלב שבו עוד ניתן להסיר את הגידול בניתוח.

הגידול נחשב לכזה שלא ניתן לנתח אם הוא מערב את הווריד הנבוב התחתון, את העורק הצליאקי או את העורק המזנטריאלי העליון. כמו כן חסימה או כליאה של הווריד הפורטלי והווריד המזנטריאלי העליון מגדירות את הגידול כבלתי ניתן לניתוח.

טיפול בסרטן הלבלב באופן ממוקד

במהלך העשור האחרון בוצעו ניסיונות רבים לפתח טיפולים מערכתיים יעילים אך נכון להיום עדיין לא נמצא הטיפול שיוביל לפרוגנוזה טובה יותר. אי לכך מבוצעים ניסיונות רבים לטפל מקומית בגידול שטרם הצליח לשלוח גרורות. 

במקרה שמדובר בגידול מקומי שאינו בר-ניתוח, המטרה היא בעיקר להקל על התסמינים מהם סובל המטופל וכן במידת האפשר להשיג בקרה מקומית על הגידול, על מנת להאריך את חיי המטופל. לעיתים נדירות בלבד, ניתן אף להשיג נסיגה של הגידול ולהגיע למצב שבו הניתוח אפשרי.

בעשור האחרון נעשו ניסיונות לטפל בחולים עם מחלה מקומית שאינה נתיחה, באמצעות טיפולים ממוקדים כמו אבלציה (צריבה) באמצעות גלי רדיו (radiofrequency ablation). הבעיה היא שטיפולים אלה מבוססים על חום גבוה ולפיכך טומנים סיכון רב לפגיעה בכלי דם סמוכים, ניקוב צינור העיכול ודלקת הלבלב.

אלקטרופורציה בלתי הפיכה לעומת זאת, היא טכניקת טיפול שבה לא נעשה שימוש בחום ולפיכך יתכן שממנה תבוא הישועה לחולים עם גידול מקומי מתקדם.

מהי אלקטרופורציה בלתי הפיכה?

אלקטרופורציה בלתי הפיכה היא שיטה ניסיונית המאפשרת להסיר רקמה רכה תוך שימוש בשדה חשמלי למשכי זמן קצרים מאוד. השדות החשמליים נוצרים באמצעות אלקטרודות החודרות לרקמה או נוגעות בה בלבד, כשהגישה היא מלעורית. השדות גורמים להיווצרות של נאנו-פורות (חורים זעירים) בממברנות התאים שמרכיבים את הרקמה וכך מופר ההומאוסטאזיס של התא והוא נכנס לתהליך של מוות תאי מתוכנן (אפופטוזיס).

הסיבה שבגינה נקראת השיטה 'אלקטרופורציה בלתי הפיכה' היא שבאלקטרופורציה הפיכה, החורים שנפערים בממברנת התא, נסגרים. באלקטרופורציה הפיכה, המשמשת להחדרת חומרים שונים לתאים, מגדילים את החדירות של קרום התא על ידי העלאה חדה של המוליכות החשמלית, אך לא גורמים לפירוק הממברנה.

יתרונות אלקטרופורציה בלתי הפיכה

היתרון המרכזי של השיטה בא לידי ביטוי בכך שהיא מאפשרת לפגוע בתאים באופן ממוקד ביותר, מבלי לפגוע במבנים רקמתיים סמוכים כמו עצבים וכלי דם. כמו כן בניגוד לשיטות אחרות המבוססות על חום גבוה, הגורמות לנקרוזיס של הרקמה המטופלת, במקרה של אלקטרופורציה בלתי הפיכה מתרחש מוות תאי מתוכנן ונחסכים מהרקמה הסיבוכים ותופעות הלוואי שמקורם בנזק התרמי והנקרוזיס. בנוסף משך הטיפול קצר מאוד ובדרך כלל הטיפול נמשך לא יותר מדקות ספורות החל מהרגע שהאלקטרודות מונחות במקומן.

כפי שציינו, השיטה עדיין לא נמצאת בשימוש נרחב כטיפול לחולי סרטן הלבלב אך בשנים האחרונות מדובר בשיטה שחוקרים רבים תולים בה תקוות רבות. להמשך קריאה, אתם מוזמנים לעיין במחקר הזה, שבחן את השפעת הטיפול על 75 חולים, בין 2016-2011. 

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן