אי סבילות לקור

אי סבילות לקורבלוטת התריס מקבלת שורה ארוכה של תפקידים, אך עלולה להיות פתח ללא מעט בעיות – כאשר התפקוד שלה אינו תקין. התפקוד הלקוי משפיע לרעה על אינספור תהליכים ואיברים בגוף, לעיתים מבלי שאנחנו מודעים כלל למקור הבעיה. במאמר הנוכחי נציג עבורכם את אחד התסמינים שניתן לקשר לתפקוד לקוי של בלוטת התריס, והוא אי סבילות לקור.

על אי סבילות לקור

כדי להבין מהו מצב של אי סבילות לקור, יש להסביר קודם כל על ההיפותלמוס – אותו מנגנון שאחראי על הויסות הפנימי של טמפרטורת הגוף. ההיפותלמוס הוא שאחראי על הבקרה של הגוף הקשורה לקור או לחום, ושמפעיל את התגובות הפיזיולוגיות בהתאם לכך: רעידת הגוף במקרה של קור במטרה להגדיל את החום שלו.

התמונה הופכת למורכבת יותר כאשר מתבוננים באי סבילות לקור, מצב בו המנגנון למעשה משובש. אדם שסובל מאי סבילות לקור ירגיש קור קיצוני גם בטמפרטורה "סבירה", שתהיה נעימה או לכל הפחות קרה הרבה פחות לאנשים שמקיפים אותו.

כך בלוטת התריס משפיעה על המצב

בין תפקוד בלוטת התריס לבין אי סבילות לקור יש מספר נקודות השקה מרכזיות. הראשונה שבהן, וכלל הנראה המרכזית, היא מצב של תת פעילות של בלוטת התריס (שעשויה להביא גם לאי סבילות לחום, אגב). למעשה, אי סבילות לקור או לחום היא אחד התסמינים העיקריים המזוהים עם תת פעילות של בלוטת התריס. יש לציין כי לא מייחסים כיום אי סבילות לקור למצב של פעילות יתר של בלוטת התריס, אם כי ברור שגם במקרה הזה מדובר במצב רפואי לא פשוט שמצריך טיפול מיידי.

את הסקירה ממשיכים עם מחלה אוטואימונית בשם השימוטו תירואידיטיס, שמבחינה מעשית נובעת מהגדלה של בלוטת התריס. המחלה מביא להרג התאים האחראים על ייצור הורמונים בבלוטת התריס: תחילה ייצור יתר של הורמונים, לאחר מכן חזרה לנורמה ואז ייצור מופחת.

בשלבים הסופיים של המחלה עלול האדם הסובל ממנה להרגיש אי סבילות לקור. תרחיש בעייתי אחר הוא גידול בבלוטת יותרת המוח, שמביאה לשינויים בהפרשת הורמון בשם TSH על ידי יותרת המוח וכתגובה לשינויים בהפרשת תירוקסין ותריודוטירונין על ידי בלוטת התריס. הדרך בין זה לבין שיבוש המערכת ואי סבילות לקור אינה ארוכה, למרבה הצער.

אבחון וטיפול בבעיה

לא קשה להבין מדוע בעיות שונות בבלוטת התריס מחייבות אבחון מהיר ומדויק ככל האפשר. למרבה הצער זה לא פשוט לעשות את זה, שעה שאחוז משמעותי מבין התסמינים המיוחסים לבעיות בבלוטת התריס הם כלליים ועלולים להצביע באותו אופן על הרבה בעיות אחרות.

מהבחינה הזו, אפשר לטעון כי אי סבילות לקור היא יחסית תסמין די אופייני לבעיות בבלוטת התריס, בעיקר תת פעילות או גידול של הבלוטה. מי שסובל ממנה רצוי שיבצע אבחון מקיף של בעיות בבלוטת התריס, על אחת כמה וכמה אם הוא נמנה עם אוכלוסיית הסיכון של בעיות בבלוטת התריס (נשים בגיל מבוגר לדוגמא).

הטיפול בבעיות בבלוטת התריס משתנה בהתאם למורכבות של המקרה הספציפי, כאשר פעמים רבות נדרש טיפול רב מערכתי. הבעיה לא יכולה להיפתר באופן מיידי, הן ברמה הכללית והן מבחינה תסמינים נקודתיים דוגמת אי סבילות לקור. חשוב לעמוד על מימדי הבעיה ועל התסמינים שלה, לטפל בהם בצורה מושכלת וגם לעקוב אחר קצב ההתקדמות.

יכול להיות שטיפול מסוים יתגלה כלא יעיל במקרה ספציפי, מה שמחייב החלפה שלו או מעבר לטיפולים מורכבים מעט יותר: למשל תרופות הניתנות כקו ראשון, ולאחר מכן מעבר לשדה המשחק של הטיפולים והניתוחים הכירורגיים למיניהם.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן