אבחונים לסרטן העור

אבחונים לסרטן העורסרטן העור, כמו כל סוג אחר של סרטן, הוא מחלה שמחייבת אבחון מוקדם ככל האפשר אם רוצים להתמודד עמה בהצלחה.

לכאורה, מדובר במשימה מעט יותר פשוטה: להבדיל מרוב סוגי הסרטן האחרים שהתסמינים שלהם הם בעיקר פנימיים, כאן יש להתפתחות המחלה ביטוי מוחשי על גבי העור. אם מזהים אותו ומבינים שיש כאן פוטנציאל לא קטן לסכנה, ניתן לגשת לרופא עור לצורך המשך האבחון ובחינה האם אכן מדובר בנגע סרטני.

בפועל זה לא כל כך פשוט. יש סוגים מגוונים של ביטויי סרטן העור, שיכולים להסתתר כמו סימנים "תמימים" על גבי העור: שומה, נקודת חן וכן הלאה. כמו כן, לא תמיד אנחנו עוקבים אחרי הסימנים האלה וההתפתחות שלהן, שעלולה להיות בשורה לחדשות רעות.

המפתח: גילוי מוקדם של פוטנציאל הסכנה

סרטן העור עלול כאמור ללבוש מספר צורות על גבי העור. לאדם הממוצע אין את ההכשרה שתאפשר לו להבין מתי מדובר בנגע בעל פוטנציאל סרטני ומתי מדובר בסימן תמים למראה, אבל הוא חייב לבחון באופן עצמי את הסימנים בצורה מוקפדת וגם לנהל אחריהם מעקב.

את הבחינה של מצב השומות רצוי לבצע בתדירות גבוהה – יש שימליצו על אחת לחודש לפחות – כאשר במסגרתה צריך לבחון את הגוף כולו, כולל המקומות הנסתרים שהגישה אליהם בעייתית. שימוש באמצעי עזר דוגמת מראה קטנה, או סיוע של אדם קרוב, יכולים לאפשר לקבל את התמונה המלאה והמדויקת ביותר.

חשוב לקחת בחשבון שהנגעים הסרטניים עלולים להופיע גם במקומות שאנחנו לא מעניקים להם תמיד מחשבה, דוגמת הקרקפת, הקפלים של הגוף או השטח שבין האצבעות של הידיים והרגליים.

חלק מרכזי מאד בבדיקה הוא השוואה של מצב השומות והסימנים הפיזיים האחרים למה שהיה בבדיקה הקודמת. כאן מומלץ מאד שלא להסתמך על הזיכרון, שהוא חסר תועלת במקרים מהסוג הזה: גם הבדלים מינוריים יחסית בצורת השומה ובגודלה עלולים להצביע על הרבה מאד שינויים לא נעימים שמתחוללים בגוף.

זו הסיבה שמומלץ לבצע רישום של מצב הנקודות וגם לצלם אותן במידת האפשר. על הצילום להיות ברזולוציה גבוהה וגם בקרבה יחסית לנקודה, מה שיאפשר לבחון אותה היטב מבחינת הגבולות, הגוון המדויק (לפעמים יהיה שילוב של מספר גוונים ועוד). כדי לקבל אינדיקציה לגבי הגודל ניתן להיעזר באמצעים דוגמת סרגל.

כאשר משווים את מצב הנקודות, השומות וכתמים לאורך זמן צריך להתמקד בעיקר במה שמכונה "חמשת הגימלים": שינויים בצורה (גאומטריה = חוסר סימטריה), גבולות לא ברורים, גוונים שאינם אחידים, גודל משמעותי יחסית (קוטר של יותר מ-5 מ"מ) ושינויים בגובה.

חשיבות הפנייה לרופא עור

גם מי שמבצע מעקב מוקפד אחר מצב העור שלו, יכול לקבל את התשובה הסופית רק באמצעות רופא עור. האחרון יבחן היטב את מצב העור תוך התמקדות באותם סימנים מחשידים. ההיכרות שלו היא עם כלל הסוגים והביטויים האפשריים של סרטן העור, כאשר לכל סוג יש ביטוי פיזי שונה. הרופא עשוי בהתאם לממצאים גם לשער מהו השלב בו נמצא הגידול הסרטני, תוך שאיפה כמובן שמדובר בשלב מוקדם ככל האפשר.

כדי לקבל תשובה חד משמעית, צריך להכניס לתמונה את אמצעי ושיטות האבחון הידועים כיום. שיטת הבדיקה המקובלת היא פתולוגית במהותה, עם לקיחה של חלק מהשומה לבדיקה פתולוגית במעבדה כדי לראות האם מדובר כאן בגידול סרטני. אם התשובה חיובית הרי שייתכנו בדיקות נוספות של אזורים סמוכים, על מנת לראות האם הסרטן התפשט ושלח גרורות. ברוב המקרים ייעשה שימוש במספר בדיקות לקבלת תמונה מלאה יותר של הבעיה.

אולי יעניין אותך גם:

האם ניתן להריח סרטן העור?

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן