פגיעה בניידות ובתנועה

מחלות ניוון שרירים - פגיעה בניידותהמחלות הניווניות השונות באות לידי ביטוי במגוון רחב של תסמינים הפוגעים באיכות החיים של הסובלים מהן. כך לדוגמה ישנן מחלות הגורמות לכאבים, ישנן המגבירות את הסיכוי לסבול מדיכאון, חרדה או שינויים קיצוניים במצב הרוח וכן ישנן שגורמות לצמצום שדה הראייה למשל.

לצד כל אלה חשוב להקדיש מקום מיוחד לאחת הבעיות השכיחות ביותר בקרב הסובלים ממחלות ניווניות וכפי שכבר הסגירה אותנו הכותרת, הכוונה היא לבעיית הניידות. בעיה זו יכולה להופיע בדרגות חומרה שונות, החל מקשיי הליכה קלים או קושי בעלייה או ירידה במדרגות וכלה בחוסר יכולת לצאת מהמיטה לצמיתות.

חשיבות ההכנה הנפשית עם קבלת האבחנה

כל פגיעה בניידות ללא יוצא מן הכלל, ותהיה זו צליעה חולפת או פגיעה פרמננטית ביכולת ההליכה, בהכרח תגרום לעוגמת נפש ולירידה באיכות החיים. עם זאת, בניגוד לפציעות שמתרחשות כתוצאה מתאונה, אותן לא ניתן לצפות מראש ובהתאם לכך גם לא ניתן להתכונן אליהן מבחינה נפשית, בכל הקשור לירידה ביכולת התנועה באוכלוסיית הלוקים במחלות ניווניות, לא אחת ניתן לדעת מראש מה היא הפגיעה הצפויה או לכל הפחות לדעת מראש מה היא הפגיעה הפוטנציאלית.

חשוב לציין שבדרך כלל לא ניתן להעריך מראש את קצב ההידרדרות, אך אין ספק שכאשר מכינים את המטופל לקראת העתיד וחולקים עמו מידע חשוב בנוגע למסלולים שבהם מחלתו עלולה להתקדם בהם, יש בכך כדי להוריד ולו במעט את מפלס החרדה. בנוסף לכך, על ידי רכישת ידע בנושא ועל ידי היכרות עם ההשלכות האפשריות של המחלה הניוונית, אפשר להתכונן מבעוד מועד להידרדרות הצפויה ולערוך את ההכנות הרלוונטיות.

החשיבות של ההיערכות המוקדמת

הנזקים להם גורמות המחלות הניווניות השונות אינם הפיכים שכן אופיין של המחלות השונות הוא פרוגרסיבי, כלומר מתקדם. אי לכך, חשוב מאוד שעם תחילת הפגיעה בניידות, יבוצעו שינויים והתאמות על מנת לסייע לחולה להתמודד עם ההידרדרות בניידות שלו.

הכוונה היא ראשית לערוך היכרות עם עזרי ואביזרי התנועה השונים ולאחר מכן בהתאם לצורך לבצע שינויים הקשורים למבנה הדירה ולהתקנה של אביזרים שונים במרחב המחיה כמו לדוגמה מעקות לשירותים, ידיות לסיוע לצד המיטה ועוד. ככל שההיערכות תתחיל בשלב מוקדם יותר, כך החולה יוכל להתמודד טוב יותר עם מצבו הדינמי.

כיצד ניתן להתמודד עם הפגיעה בניידות?

להלן כמה דרכים בהן ניתן להתמודד עם הפגיעה בניידות:

  •  טיפולי פיזיותרפיה – בעזרתם ניתן לעכב במידה מסוימת את ההידרדרות של השרירים וכן לשמור על טווח פעולה מסוים במפרקים לאורך זמן. בנוסף לכך, עם התקדמות הפגיעה בניידות, ניתן להיעזר בטיפולי פיזיותרפיה על מנת ללמוד כיצד ניתן להפעיל שרירי עזר שבדרך כלל לא נמצאים בשימוש, כדי לסייע ביכולת הניידות הפגועה.
  • עזרי תנועה – הכוונה היא לאביזרים שונים המתאימים לדרגות שונות של פגיעה בניידות, החל מסד הליכה, דרך מקל הליכה, הליכון וכמובן כיסא גלגלים ידני או ממונע.
  • שינויים בסביבת המחיה – הכוונה היא להרחבת פתחי הכניסה לחדרים על מנת שניתן יהיה להתנייד בדירה עם כיסא גלגלים, בנייה של רמפה בכניסה לבית, התקנה של מעלון במדרגות והתאמה לנגישות כללית לאוכלסיה בעלת המוגבלות. כמו כן ייתכן כי בשלב מסוים יהיה צורך להחליף משלח יד מפאת בעיות הניידות.
  • בדרך כלל בעיות הניידות נכנסות לתמונה כשמדובר בחולים הסובלים ממחלות ניווניות הקשורות לשרירים או לעצבים, אך חשוב לזכור כי גם חולים הסובלים ממחלות עיניים ניווניות עלולים לסבול מקושי להתנייד באופן עצמאי. במקרים האלו מומלץ להתעניין בנוגע לכלבי נחייה, מקל הליכה ללקויי ראיה ועוד.
פגיעה בניידות ובתנועה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן