האם קיומו של סרטן בערמונית יפגע בפוריות?

סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בגברים ונפוץ בעיקר מעל גיל 50 בקרב ישראלים.

בשנת 2013 אובחנו כ-2,560 חולים חדשים עם סרטן ערמונית פולשני. לסרטן הערמונית קיימות השפעות מגוונות בתחומים שונים כאשר אחד ההיבטים הינו מיניות ופוריות.

מנתחים ואונקולוגים עושים את מלוא המאמצים כדי למזער את השפעות המחלה והטיפול בה על החולה, אולם גורמים אחדים כמו הקרינה הרבה אליה נחשף המטופל בשלב הטיפולים, שלא מן הנמנע כי תפגע בפוריות הגבר.

כידוע קרינה פוגעת בפוריותו של המטופל ולפיכך פוגעת ביכולתו להתרבות, גם כאשר מדובר בטיפול בודד.

במהלך ניתוח כריתת ערמונית, הערמונית ושלפוחית הזרע ​​הסמוכה מוסרות. שלפוחית ​​הזרע ממוקמת בבסיס שלפוחית ​​השתן. יחד עם הערמונית, היא מספקית את נוזל הזרע העובר במורד השופכה אל הסביבה החיצונית דרך הפין בזמן השפיכה.

אובדן של זרע לאחר הניתוח פוגע ביכולת השפיכה, ולכן הזרע אינו זורם מחוץ לגוף ומה שזה אומר כי אינו יכול להוביל להפריה.

הערמונית ופוריות

פעמים רבות נשאלת השאלה כיצד נקשרת בלוטת הערמונית למערכת הרבייה, פוריות הגבר והורות?

נוזל הזרע מיוצר באשכים תחת השפעתו של ההורמון טסטוסטרון. לאחר מכן, הזרע משתחרר ליותרת האשך הממוקמת לצד האשכים, להמשך ההתפתחות.

במהלך השפיכה, הזרע מוזרם דרך צינור שרירי לתוך השופכה. בלוטת הערמונית היא הבלוטה הגדולה ביותר בקרב הגברים, ותלויה בפעילות אנדרוגים.

הבלוטה תורמת לייצור מרבית נפח הנוזל. כמו כן, היא מספקת חלבונים וחומרים אחרים החיוניים לתנועתו וזרימתו של הזרע במערכת הרבייה, לחדירתו לביצית והפרייתה.

והקשר לסרטן בערמונית

אחת מתופעות הלוואי של טיפולי סרטן הערמונית משפיעה על תפקודה של הערמונית ותפקודם של האיברים הסמוכים.

בשנים האחרונות, עם התקדמות התחום של ההפריה החוץ גופית, הצליחו גברים רבים לאחר שחלו בסרטן הערמונית, להתגבר על בעיות הפוריות.

באופן כללי, אי הפוריות עשויה להתרחש לפני הטיפול בסרטן באמצעות כימותרפיה, הקרנות ופעולה כירורגית ולעיתים לאחר סיום הטיפול.

בדיקת הפוריות מצביעה על עקרות אם כי  התוצאות עשויות להשתנות לאחר מספר חודשים עד מספר שנים.

מחקרים מראים כי טיפולים בסרטן הערמונית מפחיתים את הפוריות בקרב גברים רבים אולם בשנים שלאחר הטיפול גוף האדם מסוגל לשחזר את ייצור הזרע. אצל חלק מהגברים זה עלול להתרחש תוך שנה ואילו אצל אחרים נדרשת תקופה של מעל לעשר שנים.

יש פתרון למי שמעוניין להביא ילדים לעולם?

הקרנות פוגעות כמעט תמיד בפוריות הגבר. תאי הערמונית ושלפוחית הזרע, נחשפים לקרינה הפוגעת בהמשך בייצור והפקת הזרע. לצורך כך, כיום מוצעים פתרונות עבור גברים אשר חלו בסרטן הערמונית.

לגברים שרוצים להקים משפחה ולהביא ילדים עם בנות זוגם לאחר הטיפול בסרטן הערמונית, הפתרון הראשוני הינו פנייה לבנק הזרע.

בנק הזרע מאפשר שמירה בהקפאה של נוזל הזרע לשימוש עתידי עבור גברים אשר חוששים כי בעתיד עלולים לאבד את פריונם כתוצאה מההתבגרות או כתוצאה ממחלות סרטן וטיפולים נוספים.

נוזל הזרע נשמר בהקפאה של חנקן נוזלי כדי לשמור על תקינותו. חלופה למוסד זה הינה חילוץ זרע באופן ישיר מהאשכים. לאחר הוצאת זרע מרקמת האשך, הזרע מוזרק לתוך הביצית תחת מיקרוסקופ.

בהמשך התוצר מושתל ברחם האישה לצורך הפריה. ההתקדמות והטכניקות החדשות בטיפול בריבייה השתפרו באופן דרמטי בשנים האחרונות ולפיכך הגדילו את יכולתם של הגברים להפוך להורים.

הזרעה תוך רחמית

הזרעה תוך רחמית נעשית במקרים בהם איכות הזרע נשמרת ואינה נפגעת. במסגרת ההליך נוזל זרע מרוכז מוחדר דרך צינורית ישירות לצוואר הרחם של האישה. הזרעה תוך רחמית מספקת מענה לגברים רבים אשר פוריותם נחלשת.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן