זכויות לחולים במחלות ניווניות

זכויות לחולים במחלות ניווניותמחלות ניווניות יכולות לבוא לידי ביטוי בדרגות חומרה משתנות. יותר מכך, מחלות ניווניות יכולות לבוא לידי ביטוי תחילה באופן קל כך שלאחר זמן מתרחשת החמרה ונוספות מגבלות שונות בתנועה ובתפקוד.

כאשר המחלה הניוונית, שיכולה להיות מסוגים שונים, מגיעה לדרגת חומרה משמעותית, זכאים החולים במחלה לתבוע זכויות שונות המגיעות להם מרשויות שונות. הזכויות יכולות להינתן על ידי רשויות כגון המוסד לביטוח לאומי, רשות המיסים, עיריות ורשויות מקומיות ועוד. בשורות הבאות נראה אילו זכויות שונות מגיעות לחולים במחלות הניווניות.

מחלות כרוניות, מתמשכות

על פי רוב, מחלות ניווניות הן מחלות כרוניות, כלומר כאלה שהחולה צפוי לסבול מהן לאורך שנים רבות ואף לצמיתות. מחלות ניווניות שהן גם כרוניות יהיו למשל דלקות קשות במפרקים, מחלות של שיגרון, דלקות חמורות בשרירים ובעצמות, פגיעות ניווניות במערכת העצבים ועוד.

לצד הזכות לקבלת טיפול רפואי התואם את המצב הרפואי ועל פי סל התרופות וסל הבריאות, שמורה לחולים במחלות ניווניות כרוניות גם זכויות נוספות שחורגות מכך. מדובר, למשל, על הזכות להנחות במחירי תרופות שונות. ההנחה הזו ניתנת באופן מעשי על ידי קביעת תשלום של תקרה תקופתית מקסימלית בעלות התרופות.

בנוסף, חולי מחלות ניווניות זכאים לטיפולים שונים שנועדו להיטיב את מצבם ולשפר את יכולת התפקוד שלהם. טיפולי פיזיותרפיה, למשל, טיפול במים, טיפולי כירופרקטיקה וטיפולים אחרים ניתנים להם בתנאים מיוחדים ועל פי הקריטריונים של קופות החולים השונות.

קצבת נכות

חולי מחלות ניווניות זכאים פעמים רבות גם לקבל קצבת נכות כללית. על מנת לממש זכאות זאת יש לפנות למוסד לביטוח לאומי, למסור מסמכים רפואיים ולעמוד בפני וועדה רפואית. הוועדה הרפואית, שכוללת מומחים רפואיים, בודקת את הליקוי או הליקויים הרפואיים שמהם סובל כל חולה וחולה. על פי הליקויים השונים (ניתן גם להתחשב בליקוים שונים במקביל) נקבעת דרגת נכות רפואית.

מי שנקבעו לו עשרים אחוזי נכות יוכל לקבל זכויות מסוימות. במידה ולאחוזי הנכות הרפואית נקבעה גם מגבלה תפקודית רצינית (לכל הפחות חמישים אחוזי מגבלה תפקודית), החולה יהיה זכאי לקבל קצבת נכות חודשית.

שירותים מיוחדים וניידות

מלבד קצבת נכות כללית, חלק מהחולים במחלות ניווניות ימצאו זכאים גם לקצבאות נוספות מטעם המוסד לביטוח לאומי. בין היתר מדובר בקצבאות לשירותים מיוחדים ו/או קצבת ניידות. קצבת הניידות מתאימה לכל מי שסובל מפגיעה משמעותית ברגליים ועקב כך הוא מוגבל בניידותו במידה רבה. הקצבה באה לידי ביטוי בין היתר בזכות להטבות ברכישת רכב נכים וכן ברכישת אביזרים שונים, מותאמים.

קצבת שירותים מיוחדים באה לספק מענה לחולי מחלות ניווניות שהינם מוגבלים בתפקוד ברמה כזאת שהם זקוקים לעזרה של אדם אחר לצורך ביצוע פעולות בסיסיות שונות. כדאי לציין שבמידה ומצבו של החולה נעשה סיעודי ממש (מצב שנקבע באמצעות מבחן תפקוד ייעודי) הרי שניתן לקבל גמלה המכונה "גמלת סיעוד".

זכויות נוספות

חלק מסוים מהחולים במחלות ניווניות זכאים בנוסף לכל האמור לעיל גם לזכויות נוספות כגון:

  • הטבה במיסים – ההטבה יכולה לכלול הנחה במס (בצורה של תוספת נקודות זיכוי) ולעיתים אף לפטור מלא ממס הכנסה. הטבות אלה רלוונטיות על פי רוב לחולים עובדים, שמגיעים לסף המס. יש לציין שההטבה יכולה להגיע גם להורים לילד החולה במחלה ניוונית.
  • הנחה בארנונה – הנחה זו ניתנת רק לאחר פניה לרשות המקומית ועל פי קריטריונים שחלקם משתנים בין רשויות השונות.
  • במקרים מסוימים ניתן לקבל סיוע בדיור למשל באמצעות הטבות להתאמת הדירה. בנוסף, לחלק מהחולים יש זכאות לקבל תו נכה ויש עוד זכויות נוספות בתחבורה ציבורית, בתשלומי מים, טלפון ועוד.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן