מגזין סרטן

צמצום גידולים סרטניים ב-80%

בשנים האחרונות שוקדים צוותי מחקר לא מעטים על פיתוח חיסון כנגד מחלת הסרטן. הרעיון בבסיסו הוא "ללמד" את הגוף לזהות את תאי סרטן כתאים עוינים לגוף ובכך לתרום ליכולת שלו להתמודד עם המחלה.

בעוד שחיסונים כנגד וירוסים המובילים להתפתחות סוגי סרטן שונים, כגון חיסון נגד HPV להקטנת הסיכון לתחלואה בסרטן צוואר הרחם, נמצאים בשימוש עולם הרפואה מזה מספר שנים – קיימים כיום ניסיונות לפיתוח חיסון כנגד תאי הסרטן עצמו.

חלבונים סרטניים

אחד מכיווני המחקר בחקר הסרטן הוא אפיון התאים שמרכיבים את הגידול, ומציאת ההבדלים בין תאי הסרטן לשאר תאי הגוף. יכולת חשובה של תאי הסרטן הוא לצמצם את השונות הזו, עד לשלב מסוים לפחות, כך שהם מצליחים להתגבר על מנגנונים שונים של הגוף אשר אמורים להגביל ואף למנוע את התפתחותו.

בניסוח אחר, לתאי הסרטן יש אינטרס שלא להזדהות על ידי המערכת החיסונית של הגוף כתאים זרים המיועדים להשמדה ומכאן נובע קושי משמעותי, הן של הגוף והן של הטיפול הכימותרפי המקובל בפגיעה ממוקדת בתאים אלו בלבד.

אף על פי כן, מספר מולקולות האופייניות לתאי סרטן בלבד כבר זוהו, והן משמשות בטיפול כנגד סרטנים מסוימים. הקונספט הוא הגיוני למדי – איתור של מולקולות ייחודיות יאפשר לפתח מנגנונים שיפעלו באופן ממוקד כלפי אותם תאים המציגים את המולקולות הללו. על בסיס התפיסה הזו איתרו חוקרים מארצות הברית מולקולה בשם MUC1 הנמצאת על פני המעטפת של מספר סוגי סרטן ובייחוד סרטן שד וסרטן הלבלב.

מאמנים את מערכת החיסון

זיהוי ולמידה של החלבון המדובר אפשר לחוקרים לפתח חיסון כנגדו. באמצעים ייחודיים החוקרים הצליחו ללמד את מערכת החיסון בגופם של עכברי מעבדה לפעול כנגד גידולים סרטניים אגרסיביים במיוחד, באופן שהביא לצמצום של כ – 80% בממוצע בנפחם, שהינו נתון מרשים לכל הדעות.

באופן פרקטי מדובר למעשה בפעם הראשונה שבה הצליחו לייצר מנגנון חיסוני שייפעל באופן ממוקד כנגד תאים סרטניים על סמך המבנה הייחודי של המעטפת שלהם.

השלב הניסיוני בבני האדם עתיד להתקיים בימים אלו, והמשמעויות הטיפוליות של הצלחת הניסוי עשויות להיות מרחיקות לכת.

לדברי החוקרים מולקולת ה – MUC1 מתבטאת בכ – 90% אחוזים מגידולי סרטן השד המציגים תגובה שלילית לטיפול הורמונאלי וביולוגי משלים הנחשבים לאגרסיביים במיוחד. גידולים אלו מהווים אתגר טיפולי משמעותי, והצלחה של החיסון כנגד תאי הסרטן מציגה אלטרנטיבה טיפולית חדשה. זאת ועוד, MUC1 נמצא בשכיחות גבוהה גם בתאי רקמת סרטן הלבלב והשחלות, סרטנים הנחשבים תוקפניים ביותר – כך שהתרומה של חיסון שכזה עשויה להיות מרחיקת לכת.

הצלחת הניסוי והשלכות עתידיות

הצלחת הניסוי בעכברים ופרסום הנתונים המרשימים הינה רק שלב נוסף בדרך לאישור החיסון לטיפול בבני אדם. כמצוין, בחינת החיסון כנגד תאי סרטן אנושיים מתקיימת בימים אלו, שבמידה ותוכח יעילותו באופן מדעי תורחב קבוצת האוכלוסייה המיועדת לפני האישור הסופי.

במידה וכל שלבי הניסוי יעברו בהצלחה, שיווק ראשוני של החיסון יתקיים לא לפני סוף שנת 2013. ככל הנראה, שימוש בחיסון זה לא יעמוד בסתירה לטיפולים המקובלים כיום וניתן יהיה לתת את החיסון ביחד עם הכימותרפיה הנמצאת בשימוש לטיפול בחולות סרטן השד.

סרטן שד הינו אחד מסוגי הסרטן הנפוצים בישראל, בדומה למרבית המדינות המפותחות. תוכניות הסקירה והמודעות הגוברת למחלה, הביאו להארכה משמעותית בתוחלת החיים של החולות במחלה.

שילוב של טיפולים חדשים והעצמת הידע הטיפולי בסרטן זה תורמים אף הם לצמצום התמותה ושיפור איכות החיים של החולות.

ראו גם:

חיסון נגד סרטן צוואר הרחם עשוי להיות יעיל גם לאלו שנדבקו בנגיף ה – HPV

הידעתם כי הסיכוי לחלות בסרטן הערמונית לנימולים הוא נמוך?

>

Exit mobile version