מגזין סרטן

צעדים כנגד סרטן בקרב ילדים

הצלחת הטיפול במחלת הסרטן בקרב ילדים נחשבת לאחד מרגעי הנחת של הרפואה המודרנית. אחוזי ההצלחה בהחלמה ממחלת הסרטן אצל הילדים גבוהה מאוד, ומגיעה לכ-80 אחוזים. עם זאת, בעבר זה לא היה כך.

רק לפני מספר עשורים בודדים, אחוזי ההחלמה מסרטן אצל ילדים עמד על 20 אחוזים בלבד. בזכות התקדמות רפואית ומחקרית מרשימה הצלחנו להגיע למצב הנוכחי.

למרות זאת, עדיין יש מקום להתקדמות והתפתחות בנושא - מחלת הסרטן עדיין נחשבת לאחד הגורמים המרכזיים לתמותת ילדים, ועדיין קיימים סוגי סרטן ממאירים שלצערינו עדיין חסרים טיפול מוצלח.

כיום, החוקרים מחפשים דרך לגשר על הפער הקיים, על מנת לשפר את סיכויי ההצלחה הקשורה לטיפולי סרטן בילדים. המטרה היא למצוא טיפולים בטוחים ויעילים יותר, שמשיגים החלמה מקסימלית עם מינימום תופעות לוואי.

המחקרים האחרונים מחפשים דרכים לשלב בין שיטות ריפוי שונות על מנת להשיג יעילות טיפולית טובה יותר, ומצד שני, מנסים לצמצם עד כמה שניתן את תופעות הלוואי הנגרמות כתוצאה מהטיפולים האגרסיביים. בין התופעות נכללים בעיקר אובדן פוריות ובעיות בגדילה ובהתפתחות.

בזכות ההתפתחויות האחרונות והמחקרים המבוצעים על ידי מרכזי המחקר השונים ברחבי העולם, ניתן לומר שמתרחש שיפור אדיר בתחום הטיפול במחלות סרטן אצל ילדים, ושיש מקום לאופטימיות.

מחקרים אחרונים

מרכזים רבים מציגים את עבודותיהם ומחקריהם האחרונים בנושא סרטן בקרב ילדים. בית החולים St. Jude הוא אחד מהמרכזים לחקר מחלות ילדים, שמשקיע מאמצים אדירים במחקר ופיתוח אמצעים טובים יותר למלחמה במחלת הסרטן. מחקרים חשובים שלו נחשבים לחדשניים ביותר, והובילו לפריצת דרך משמעותית בתחום הטיפול במחלות סרטן קשות ביותר.

כימותרפיה מותאמת כטיפול ב-ALL

סרטן הדם, או לוקמיה, הוא אחד מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר בקרב ילדים. אחד המחקרים הבולטים שנערכו במרכז St. Jude הוא פיתוח של טיפול כימותרפיה בעל סיכון נמוך תוך בקרה הדוקה על החולה.

בזכות טיפול זה הצליחו להגיע לשיפור דרמטי בסיכויי ההחלמה של נערים חולי ALL – סוג של לוקמיה. לעומת ילדים קטנים החולים במחלה, אצלם הפרוגנוזה טובה יחסית, בקרב מתבגרים סיכויי ההחלמה נמוכים משמעותית. בזכות טיפול זה הצליחו להשיג שיפור ניכר בסיכויי ההחלמה של מתבגרים הסובלים מלוקמיה, וכמו כן להימנע מטיפולי הקרנה שגורמים לתופעות לואי קשות וחמורות. הטיפול החדש הוביל לסיכויי הצלחה של לא פחות מ-90%, פרוגנוזה מרשימה ביותר, במיוחד במחלה קשה כמו ALL.

השתלת מח עצם

אחת התקוות לחולי סרטן הדם שמצבם לא משתפר כתוצאה מכימותרפיה הוא השתלת מח עצם. בשנים האחרונות, התפתחו טכניקות ושיטות חדשניות לביצוע ההשתלה ולבחירת התורמים, שבזכותן סיכויי ההישרדות של חולי סרטן הדם הוכפל. כתוצאה מפיתוחים אלה וטכניקות נוספות, חולים רבים הצליחו להחלים מהמחלה ולשפר את סיכויי ההישרדות באופן משמעותי.

חקר גידולי מוח

גידולי מוח הם מסוגי הסרטן הקטלניים והקשים ביותר המופיעים אצל ילדים. מדובר בסוג של גידולים שטווח הטיפולים נגדם מצומצם מאוד. כתוצאה ישירה מכך, סיכויי ההישרדות נמוכים באופן משמעותי. מחקרים שונים פועלים על הבנת הביולוגיה של התפתחות גידולים במוח, ופיתוח טכניקות טיפול חדשניות ומקוריות שבזכותן ניתן יהיה לטפל כהלכה בסרטן.

אחד המחקרים המבטיחים בתחום בא לבדוק שינויים גנטיים המופיעים אצל בעלי גידולים קטלניים. שיתוף פעולה בין חוקרי St. Jude לבין בית הספר לרפואה על שם וושינגטון בסנט לואיס הוביל לניתוח גנטי של הד.נ.א של 600 ילדים החולים בסרטן. מטרת הניתוח הזה הוא כאמור למצוא את הרצף הגנטי שמוביל לבעיה הביולוגית שגורמת למחלת הסרטן.

מחקר זה נחשב למבטיח ביותר, והחוקרים כבר הספיקו לפתח תוכנת מחשב חדשנית שמנתחת באופן יוצא מהכלל את הנתונים. ניתן להסכים על כך שחולים רבים כבר מחכים לתוצאות המחקר ולטיפולים החדשים שיגיעו לאחריו ובזכות כך תתאפשר הצלת חייהם של מספר רב של חולים צעירים.

ראו גם:

גידולים ממאירים בעין - ידוע בקרב ילדים

חדשות טובות - נרשם זינוק בשיעורי ההישרדות חולי סרטן בישראל

>

Exit mobile version