מגזין סרטן

כלבים מסייעים באבחון סרטן ריאות

אבחון מוקדם בסרטן ריאות חשוב ואף קריטי להמשך הפרוגנוזה של החולים. סרטן ריאות נחשב לסרטן קטלני וחמור, כך שיתרון אבחונו בשלבים המוקדמים הוא עצום.

האבחון האידיאלי לגילוי סרטן הריאות הינו בדיקת הבל הנשימה. פיתוח היישום הקליני של שיטה זו נתקל בקשיים רבים עקב הצורך בהגדרה מדויקת של מרכיב המחלה, אולם פיתוח שיטת האבחון אשר יבוצע על ידי כלבים נחל הצלחה.

הצורך בבדיקת אבחון סרטן הריאות

כיום, גילוי סרטן ריאות ואבחונו לא נעשה על פי בדיקת סקר לסרטן ריאות. הגילוי נעשה לרוב כאשר הגידול נמצא בשלבים מתקדמים של המחלה, לרוב, על ידי בדיקת CT. העובדה הידועה והברורה היא שחלק מהאבחון צריך להיות ממקור הכימיקלים הנמצאים בנשימתו של החולה.

סנסור מיוחד אשר פותח במיוחד למטרה זו הצליח לנבא את שיעורי המחלה אצל 73% מהחולים. חסרונו הגדול התבטא באחוז השגיאות הגדול אשר הא גילה. כלומר, אחוז הבריאים אשר נחשבו לחולים היה גבוה מדי.

פיתוח הסנסור נראה אפשרי מבחינה טכנולוגית, לו רק היה ניתן לצמצם עוד יותר את מרכיבי הכימיקלים אשר יוצרים את המחלה. יתרונו הגדול של הסנסור הוא באבחון המוקדם אותו יהיה מסוגל לעשות, בצורה מדויקת ובלתי פולשנית. המכשירים אשר הוצעו עד עתה היו מסורבלים ויקרים מאד.

תפקיד הכלבים באבחון מחלת הסרטן

ניסויים שונים נעשו על מנת למצוא את שיטת האבחון היעילה ביותר ובעלת הפולשנות הקטנה ביותר. הרחת נשימה על ידי כלבים נדמית כאפשרית לאבחן סרטן עוד בשלביו הראשונים, במנגנון שאינו ברור וידוע עד סופו.

ניסויים אלה נעשו כבר משנת 2006 בכלבים מאולפים מסוגים שונים. ניסיון להריח דגימת נשיפה מחולי סרטן המעי הגס על ידי לברדורים, העלה כי הכלבים מצליחים להגיע לאבחון מדויק של 33 מתוך 36 הדגימות אשר ניתנו להם, כלומר 95% הצלחה. כמו כן, ניתנו לכלבים אלה להריח דגימות צואה של חולי סרטן המעי, כאשר ההצלחה באבחון זה עלתה ל- 98% מסך כל המקרים.

הדגימות אשר נלקחו בשלב מוקדם של המחלה, אובחנו על ידי הכלבים בצורה הטובה ביותר. מחקר זה, אשר נעשה ביפן מדגיש את תפקיד הכלב באבחון הסרטן, כנראה על פי כימיקלים נדיפים הנמצאים בנשימה. ניתוח תוצאות ניסויים אלה, יכול להאיץ פיתוח שיטות אבחון חדשות. יריית הפתיחה בניסוי זה, גרמה לחוקרים לחשוב כי גם בסרטן הריאה, תפקיד הכלבים יהיה משמעותי.

תוצאות המחקרים האחרונים

המחקר האחרון אשר נעשה בנושא, כלל 220 דגימות נשימה של מתנדבים בריאים, חולי סרטן הריאות או COPD. דגימות הנשימה נאספו לתוך מבחנה אשר ספגה את הריחות. דגימות אלו הוצגו בפני הכלבים.

ניתוח התוצאות נעשה בשילוב עם ניתוח ההיסטוריה הרפואית של החולים, טיפולים אשר עברו, וכל פתולוגיה אחרת אשר נמצאה בתיקם הקליני. תוצאת המחקר הייתה שרגישות האבחון לסרטן הריאות הייתה כ- 71% עם ספציפיות של 93%. הכלבים הצליחו לאבחן את הסרטן כנפרד ממחלת ה- COPD, מעישון או מריח מזון כלשהו. שתי תרופות ספציפיות נמצאו כגורמים מסיחים, אך עם זאת, אוכלוסיית הבריאים אובחנה ככזו ב- 93 אחוזים מהמקרים.

המסקנה מניסוי זה היא שישנם סמנים מקדימים טרם הופעת סרטן הריאה. הפיכת ניסוי זה ליישום קליני, בו יהיה אפשר לפתח סנסור מדויק לגילוי ואבחון סרטן הריאות בשלביו המוקדמים, יוכל להוביל לסיכויים גדולים יותר להחלמה לחולים אלה. שיטת אבחון זו צריכה להיות זמינה, זולה ובעלת אחוזי דיוק טובים.

>

Exit mobile version