מגזין סרטן

טכנולוגיה חדישה מאפשרת גילוי סוגי סרטן חדשים

מחקראם בעבר בני האדם נהגו לחשוש ממגפות כמו דבר, צרעת ואבעבועות שחורות, הרי שהמגיפה של העולם המודרני היא כפולה וכוללת את מגיפת ההשמנה ומגיפת הסרטן, שבאופן לא מפתיע נמצאו גם כקשורות אחת לשנייה. אמצעי הגילוי והטיפול בסרטן הלכו והשתכללו עם השנים, אולם אנו עדים כל העת לגילויים חדשים גם בתחום האבחנתי וגם בחלק הטיפולי.

בעבר הטיפול בכל סוגי הסרטן היה אחיד וכלל מתן של חומרים כימותרפיים הפוגעים בהתחלקות של תאי הגידול, ובמקביל מתן של הקרנות הממוקדות לאתר הגידול.

הטיפולים הנ"ל היו יעילים יותר בסוגי סרטן מסוימים ופחות או בכלל לא בסוגים אחרים, אך החיסון הגדול ביותר שלהם היה ריבוי של תופעות לוואי המוכרות לכולנו כמו הקאות, אנמיה ונשירת שיער.

כיום המחקר מתמקד בעיקר במציאה של מוטציות ספציפיות הגורמות לסרטן וניסיון לפתח תרופות וטיפולים שיהיו כמה שיותר ספציפיים וממוקדים למוטציות הבעייתיות.

כיום אנו יודעים שאבחון מדויק יותר של סוג הגידול מאפשר "לתפור" לכל מטופל טיפול שמותאם אישית עבורו ובכך לצמצם מצד אחד את תופעות הלוואי, ומצד שני לייעל כמה שיותר את תוצאות הטיפול.

מוטציות חדשות נמצאו כגורמות לסרטן הריאות וסרטן המעי הגס

לאחרונה פורסם בכתב העת היוקרתי Nature Medicine מאמר המתאר מוטציות חדשות שהתגלו  כגורמות להתפתחות של סרטן ריאות וסרטן המעי הגס.

במסגרת המחקר, שנערך על ידי חברת Foundation Medicine בשיתוף עם חוקרים ישראלים, נלקחו דגימות ביופסיה מגידוליהם של 24 חולים בסרטן ריאות ו-40 חולים בסרטן המעי הגס.

הדגימות הוכנסו למכשיר מיוחד שסורק את הרצף הגנטי של תאי הגידול ומחפש בהן מוטציות. הבדיקה החדישה הנ"ל נקראת CCGT- Comprehensive Cancer Genomics test  והיא יודעת לאתר מוטציות בתאים סרטניים וגם לתת תשובה בנוגע לטיפול התרופתי שיתאים ביותר לטפל במוטציות אלה.

במסגרת המחקר הצליחו החוקרים לגלות 2 מוטציות חדשות שטרם היה ידוע כי יכולות לגרום לסרטן. האחת, KIF5B-RET, היא מוטציה שנמצאה כגורמת לסרטן הריאות, והשנייה, C2orf44-ALK, נמצאה כגורמת לסרטן המעי הגס.

משמעות הגילוי הנ"ל היא רבה מכיוון שכעת אנו יודעים למעשה על 2 סוגים חדשים של סרטן. כעת, לאחר שסוגי הסרטן והמנגנון שמוביל אליהם ידוע, יוכלו חוקרים אחרים לשקוד על מציאת תרופה שתהייה ספציפית לחולים שהסרטן שלהם נגרם בגלל אחת משתי המוטציות הנ"ל.

כיום קיימות בשוק כבר מספר תרופות ביולוגיות. היתרון של אותן תרופות ביולוגיות הוא שהן מכוונות כלפי סמנים ספציפיים שנמצאים בעיקר בתאי הסרטן. תרופות כאלה כמו הרצפטין לסרטן השד, גליבק ללוקמיה וסרטן המעי הגס, וארביטוקס שמיועדת לטיפול בגרורות, עזרו להציל מאות חולים.

מכיוון שהתרפות הן מאוד ספציפיות, שיעור תופעות הלוואי מהן סובלים החולים הוא קטן בהרבה מאשר בטיפולים הקונבנציונאליים, מה שמקנה לחולים איכות חיים טובה יותר.

בנוסף, המכשיר שבו בוצע שימוש במסגרת המחקר הצליח למצוא עבור 72% מהחולים בסרטן הריאה ו-52.5% מהחולים בסרטן המעי הגס טיפולים המתאימים באופן ספציפי למוטציות הגנטיות שנמצאו אצלם.

העתיד- רפואה מותאמת אישית

מחקר זה הוא רק אחד מתוך מחקרים רבים שמטרתם היא למצוא מהם השינויים הגנטיים הספציפיים שמתרחשים אצל כל אדם ואדם ומובילים בסופו של דבר להתפתחות מחלה. המטרה הסופית של תהליך ארוך זה היא שנוכל להתאים טיפול מדויק כמה שניתן לכל אחד מהחולים בכדי למקסם את סיכויי ההחלמה שלו.

הדרך עד להגעה של בדיקות כאלה לשלמות היא עוד ארוכה אבל נראה בהחלט שעולם הרפואה עושה את הצעדים בכיוון הנכון.

>

Exit mobile version