מגזין סרטן

גידול דמה מוחי – Pseudotumor cerebri

גידולגידולים במוח יוצרים לרוב שתי קבוצות עיקריות של סימפטומים בחולה. קבוצת סימפטומים אחת נובעת מהפגיעה המקומית של הגידול במוח. פגיעה זו תלויה כמובן במקומו של הגידול. גידול שממוקם, למשל, במוח הקטן (Cerebellum) יכול להוביל להליכה בלתי יציבה. גידול שממוקם באונה הקדמית (frontal lobe) יכול להוביל להתנהגות נטולת מעצורים.

קבוצה אחרת של סימפטומים קשורים לעליית הלחץ הכללית שגורם הגידול בתוך המוח. למעשה, המוח נמצא בתוך קופסה סגורה, הגולגולת.

הנפח שתופס מוח הוא פחות או יותר קבוע, והלחץ בתוכו שמור באופן קפדני. עלייה של לחץ בתוך המוח, בעקבות דימום או גידול, למשל, יכולה לגרום לסימפטומים כלליים, שאינם תלויים במקומו של התהליך במוח.

סימפטומים כללים אלו יכולים להיות כאבי ראש עזים, בחילות (בייחוד בשעות הבוקר המוקדמות), ראייה כפולה (כתוצאה מלחץ על העצב הקרניאלי השישי, שמסייע בעצבוב שרירי העיניים), ועוד.

האם תמיד סימנים של עלייה בלחץ התוך גולגלתי מצביעים על גידול במוח?

גידול דמה מוחי – גורמי סיכון, סימפטומים ואבחנה

לעיתים, מופיעים אצל חולים סימנים של עלייה בלחץ התוך גולגלתי, ועולה החשש מגידול במוח. אבל, לאחר בירור שנערך לחולים לא נמצא גידול או ממצא אחר שיכול להסביר את העלייה בלחץ.

מצב זה מכונה "גידול דמה" (Pseudo-tumor), או לעיתים "לחץ תוך גולגלתי מוגבר אידיופטי" (Idiopathic intracranial hypertension).

אכן, במרבית המקרים הסיבה למחלה איננה ידועה כלל, ולא ברור מה גרם לה. עם זאת, מספר גורמי סיכון נמצאו קשורים למצב זה.

גידול דמה מופיע בשכיחות גבוהה יותר אצל נשים, ובייחוד אצל נשים עם עודף משקל. הנשים החולות הן בדרך כלל צעירות, סביב גילאי השלושים לחייהן. נמצא שנטילה של ויטמין A בכמות גדולה או תרופות אנטיביוטיות מסוג מסויים מגבירים גם הם את הסיכון לגידול דמה.

הסימנים הקלאסיים של גידול דמה כוללים את סימני העלייה בלחץ התוך גולגולתי שתוארו לעיל , יחד עם הפרעות זמניות וקצרות בראייה.

לעיתים נפגע שדה הראייה ההיקפי, והראייה כולה נמצאת בסכנה. סכנה זו נובעת מהלחץ המוגבר על עצב הראייה, שהוא שלוחה ישירה של המוח. בעזרת התבוננות במכשיר מיוחד, אופתלמוסקופ, יכול הרופא לזהות סימנים של לחץ כזה, שנקראים "פפילאדמה".

אבחנה של המחלה נעשית כאשר נמדד לחץ תוך גולגולתי גבוה בחולה, אך אין סימנים לגידול בבדיקות הדמיה. מדידת הלחץ התוך גולגולתי נעשית באמצעות דיקור מותני.

מכיוון שנוזל חוט השדרה (CSF) ממלא את חללי המוח ואת תעלת השדרה, הלחץ שניתן למדוד בחוט השדרה שווה ללחץ במוח.

בדיקות ההדמיה המשמשות לשלילת גידול ממוקד הן CT ו – MRI. בגידול דמה אין סימנים לפתולוגיה ממוקמת, חדרי המוח מכווצים, ולעיתים נראה שמקומה של בלוטת יותרת המוח (היפופיזה) מוגדל (empty sella). לעיתים ניתן לראות גם סימנים אופיינים באזור עצב הראייה ובגלגל העין.

טיפול בגידול דמה מוחי

הטיפול בגידול דמה נועד לנסות ולהפחית את הלחץ התוך מוחי, ולהגן על עצב הראייה מהלחץ המוגבר. מכיוון שחללי המוח כולם מלאים בנוזל התוך שדרתי, ניקוז של הנוזל או הפחתת ייצורו יכולים להפחית גם את הלחץ על המוח. באופן ראשוני, ניקוז של 20-40 מ"מ לערך של נוזל חוט שדרה בדיקור מותני יכול להפחית את כאבי הראש ולשפר את הסימפטומים מהם סובל החולה.

כאשר הלחץ והסימפטומים נמשכים תקופה ארוכה, טיפול תרופתי באצטואזולומיד מפחית ככל הנראה את ייצור הנוזל, ומשפר את מצב החולים.

לפעמים נעשה גם שימוש בסטרואידים להפחתת הלחץ, אך לתקופות קצרות בלבד. במקרים קשים, כאשר המחלה ממשיכה להופיע גם תחת טיפול תרופתי, מבצעים קישור קבוע בין חללי המוח לבין חלל הבטן.

ניקוז זה מאפשר מעבר קבוע של נוזל חוט השדרה מהמוח אל הבטן, והפחתת הלחץ התוך גולגלתי. בנוסף, כאשר נראה שיש לחץ על עצב הראייה עם חשש לפגיעה בלתי הפיכה, אפשר לבצע ניתוח מיוחד שמשחרר את עצב הראייה מהמעטפת שלו, ומפחית את הלחץ המופעל עליו.

כדאי לזכור, "גידול דמה מוחי" איננו גידול. לא מדובר בתהליך ממאיר, והטיפול בו פשוט בהרבה. ברוב המקרים, סימני המחלה חולפים לאחר טיפול מינימלי בלבד.

ראו גם:

גידולים באיזור הראש והצוואר

סרטן המוח - סימפטומים, איבחון, טיפול ועוד

>

Exit mobile version