מגזין סרטן

בדיקה שגרתית גילתה סרטן באנשים צעירים

בדיקהסרטן הוא אחד המושגים הקשים ומעוררי הפחד הגדול ביותר כיום בתחום הבריאות הינו מושג רחב ומגוון ביותר ובעל השפעות בריאותיות וחברתיות נרחבות. מחלת הסרטן הינה אחד מגורמי המוות השכיחים ביותר כיום בחברה המערבית. נכון להיום אין ריפוי מושלם למחלה זו, שכן ישנם סוגים רבים של סרטן.

חולים רבים אינם מתגברים לחלוטין על המחלה, אלא רק חווים הפוגה יחסית במחלה למשך כמה שנים.

חשיבות הגילוי של המחלה בשלביה הראשוניים קריטיים באשר ליכולת לטפל במחלה, מכיוון שבשלב מתקדם מסוים של המחלה כבר לא ניתן יהיה לטפל במחלה אלא רק ניתן יהיה להקל על סבל החולה.

מחלת הסרטן מהווה בנוסף נטל כבד על איכות חיי החולה, חיי משפחת החולה ועל החברה בכלל עקב ההוצאות הכספיות הרבות שנדרשות על מנת לטפל במחלה, אובדן ימי עבודה וכדומה.

חשיבות הגילוי המוקדם והמניעה

כיום מושם דגש רב על גילוי סרטן על סוגיו בשלבים המוקדמים ביותר של המחלה, אפילו עד כדי סקירה מוקדמת אצל אנשים שנמצאים בקבוצת סיכון לפתח סרטן מסוג מסוים. במידה ומתגלה סימן לסרטן או סרטן באופן ממשי ניתן לתכנן טיפול מתאים שיפחית את הסיכון ללקות בסרטן ובהשלכותיו הקשות.

כמו כן, חשיבות המניעה המוקדמת של סרטן מהווה כיום משימה חשובה של כלל גורמי הרפואה, מכיוון שסוגי סרטן שונים נובעים בין היתר מסיבות סביבתיות, מה שמאפשר את מניעת הסרטן על ידי חינוך לבריאות והסברה.

גילוי מוקדם נעשה לרוב על ידי סקירות יזומות של חולים הנמצאים בקבוצות סיכון גבוה לסוגים מסוימים של סרטן, כדוגמת סקירת סרטן השד בקרב בנות משפחתה המיידית של חולת סרטן השד, סקירת מערכת העיכול של בני משפחתו של חולה בסרטן המעי, סקירת סרטן ריאות בקרב חולה ריאות עם עבר של עישון כבד, וכדומה.

בדיקה שגרתית גילתה סרטן באנשים בריאים

במחקר שנערך במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי ופורסם לאחרונה בירחון האירופאי של רפואה פנימית בקרב 1000 נדבקים נמצא כי 2.4% ממשתפי המחקר (24 משתתפים סך הכל), שדיווחו על עצמם כי הם הינם בריאים בדרך כלל, ישנם גידולים סרטניים.

סוגי הסרטן שהתגלו היו גידולים במערכת העיכול, גידולים בשד, סרטן העור וסרטן הערמונית. בנוסף, נמצאו ב7.1% מהמשתתפים גידולים שפירים או טרום-סרטניים בצוואר הרחם, חלל הפה והעור.

גיל המשתתפים הממוצע היה 48 והמחקר נערך בין 2006 ל2010. משתתפי המחקר בחרו להגיע ולהשתתף בו בעצמם, מבלי שהופנו על ידי גורם מקצועי כזה או אחר.

מרבית משתתפי המחקר הגיעו עקב מודעות עצמית גבוהה למחלת הסרטן. הגילוי המוקדם של הגידולים איפשר טיפול מיטבי- מניעה מראש או הסרת הגידולים בלפני שהם הפכו להיות בעיה רצינית של ממש.

מסקנות מעניינות מהמחקר

המחקר המוזכר היווה חלון דרכו ניתן לצפות במגמות הסרטן בקרב חולים בוגרים בכלל ובמדינת ישראל בשנת 2013 בפרט. מנתוני המחקר עולה כי נבדקים בעשור החמישי לחייהם היו בעלי סיכון משמעותי לפתח סרטן בהשוואה לחולים בגילאים צעירים יותר.

כמו כן עישון מעל לשלושים שנה, השמנת יתר ושתיית אלכוהול ברמה מוגברת (מעל 2 כוסות אלכוהול ביום) מגבירים בצורה משמעותית את הסיכוי לפתח סרטן.

אנקדוטה מעניינת שעלתה מהמחקר היא כי לא נמצא בקרב המשתתפים אף לא מקרה אחד של סרטן ריאות, למרות ש45% אחוז עישנו בעברם.

>

Exit mobile version