מגזין סרטן

למה ישראלים לא עוברים בדיקות סקר לאבחון סרטן?

בדיקות סקרלפי הנתונים שנאספו לצורך מחקר ישראלי חדש, נראה כי פחות משליש מהציבור הישראלי עורכים בדיקות לאבחון של מחלת הסרטן. מדובר על נתון מצער ביותר שכן כיום ידוע כי אבחון מוקדם של מחלת הסרטן מקושר עם הגדלת סיכויי ההחלמה.

הגילוי המוקדם תלוי במתן תשומת לב לסימפטומים של סוגי הגידולים הסרטניים השונים ובפנייה לביצוע בדיקות סקר.

הגילוי המוקדם רלוונטי במיוחד עבור סוגי גידולים המתפתחים בקצב איטי יחסית כשבין היתר מדובר על סרטן המעי הגס, סרטן השד, סרטן צוואר הרחם, סרטן העור וסרטן הערמונית.

סימני האזהרה שצריכים להדליק נורה אדומה

ישנו מגוון רחב של סימני אזהרה המחייבים פנייה לבדיקת אבחון. להלן כמה מהם על קצה המזלג:

התסמינים המערכתיים

בנוסף לכל התסמינים המקומיים והממוקדים יחסית שהוזכרו לעיל, חשוב להזכיר כי ישנו מגוון רחב של תסמינים מערכתיים שעלולים להעיד במקרים מסוימים על קיומו של גידול סרטני. בין היתר מדובר על אובדן משקל לא רצוני, הזעות לילה, עייפות כרונית וחולשה, כאבים על רקע לא מוסבר, חום גבוה שאינו מוקל ועוד.

חשוב מאוד לזכור כי מדובר על תסמינים שיכולים להתאים גם למחלות אחרות ולמצבים רפואיים אחרים וכי לא כול מקרה של אובדן משקל לא רצוני בהכרח מהווה עדות להתפתחות של גידול סרטני.

עם זאת, בכול מקרה שבו מתפתח אחד מהתסמינים שהוזכרו לעיל, ישנה חשיבות עליונה לגשת לאבחון רפואי על מנת לשלול או לאבחן מקרה של גידול סרטני.

בדיקות הסקר

בדיקות הסקר הן בדיקות המבוצעות לאנשים בציבור הרחב שאינם סימפטומטיים אך שנמצאים בסיכון לחלות בסוגי סרטן מסוימים. המטרה של הבדיקות השונות היא לאבחן את הגידולים הסרטניים בשלב מוקדם ככול האפשר ואפילו עוד לפני שהחלו לבוא לידי ביטוי בתסמינים האופייניים. הבדיקות המוצעות כיום לסובלים מגורמי סיכון הן בדיקות שהיעילות שלהן הוכחה במחקרים קליניים, כל עוד היא עולה על הסיבוכים האפשריים.

להלן מספר דוגמאות לבדיקות סקר שיש לבצע בהתאם לסוג הסרטן:

הגיע הזמן להעלות את המודעות הציבורית

אבחון מוקדם של גידול סרטני משפר במידה משמעותית את סיכויי ההחלמה מהמחלה ומפחית במידה משמעותית את מידת האגרסיביות של הטיפולים האונקולוגיים. שילוב בין תשומת לב לתסמינים החשודים לבין פנייה לביצוע בדיקות סקר מביא לשיפור הסיכויים לאבחון מוקדם של מחלת הסרטן. זה הזמן להעלות את המודעות הציבורית לנושא זה.

אנחנו ממליצים לכול אחד ואחת מכם להכיר את התסמינים החשודים שיכולים להוות עדות להתפתחות של גידול סרטני וללמוד עוד על בדיקות הסקר השונות שמדי שנה מצילות חיים רבים כול כך.

>

Exit mobile version