מגזין סרטן

מחקר מצא: אספירין מגן בפני סרטן הלבלב

אבחוןטיפול באספירין במינון נמוך - אספירין 75 מ"ג ליום הומלץ בעבר על ידי רופאים רבים לצורך הפחתת מחלות לב, אולם השימוש לצורך כך פחת עם השנים ונותר רק במקרה בו המחלה אובחנה כבר. מחקר חדש מצא כי נטילת אספירין במינונים נמוכים באופן קבוע מקטינה  את הסיכוי ב48 אחוזים להתפתחות סרטן הלבלב.

ממצאי המחקר החדש

מחקרים קודמים הוכיחו כי שימוש באספירין במינון רגיל או גבוה, נועד להקלה בכאבים, וכאבים שנקשרים עצמם למחלות סרטן וסרטן הלבלב בפרט. לפי מחקר חדש אשר התבצע במדינת קונטיקט, גברים ונשים אשר נטלו אספירין במינון נמוך באופן קבוע הציגו הפחתה של  48 אחוזים בסיכון לפתח סרטן לבלב.

המשתתפים אשר נטלו אספירין במינון נמוך במשך 6 שנים, הציגו הפחתה של 39 אחוזים בסיכוי לסרטן הלבלב ואילו אלה שנטלו את התרופה במשך 10 שנים ומעלה, הציגו הפחתה ב- 60 אחוזים בסיכון. עבור המחקר גויסו כ-30 בתי חולים הפזורים במדינת קונטיקט בין השנים 2005 ו-2009.

המחקר כלל 362 מקרים של סרטן הלבלב ו-690 מקרים ששימשו כביקורת. משתתפי המחקר רואיינו באופן אישי ונאסף מידע בדבר תחילת השימוש באספירין, מספר השנים, המינון אותו נהגו לקחת, ומועד הפסקת השימוש. במקביל החוקרים ציינו נתונים כמו משקל, הרגלי עישון ומחלות כמו סוכרת.

השימוש ב75-325 מ"ג אספירין ליום נעשה לצורך מניעת מחלות לב ואילו מינון גבוה מכך נלקח לצורך טיפול בכאב או שימש כנוגד דלקת.

החוקרים מצאו כי תחילת השימוש באספירין במשך תקופות ארוכות יותר הצביע על ירידה משמעותית בסיכון לחלות בסרטן הלבלב.

לעומת זאת, הפסקת השימוש באספירין בשנתיים שקדמו למחקר נקשרה לסיכון מוגבר פי שלושה ללקות בסרטן לבלב. מחקר זה מוכיח את הקשר בין האספירין לסיכון סרטן הלבלבל אך לא מסםק מידע בדבר הסיבתיות. עוד הוסיפו החוקרים כי יכול היה להווצר מצב שהשינוי בהרגלים הבריאותיים הוא הגורם שסייע להפחתת הסיכון. בהיעדר מחקר מבוקר אמיתי של השימוש לטווח הארוך, לא ניתן להסיק מסקנות באופן חד משמעי.

אספירין במינון נמוך של 75 מ"ג ליום, קשור גם להפחתה בסרטן המעי וסוגים נוספים של סרטן אולם תופעות הלוואי עשויות להיות דימום חמור בייחוד בקרב אנשים מבוגרים ומטופלים המאובחנים עם מחלות לב.

אספירין מונע סוגי סרטן שונים

מחקר נוסף בתחום בחן את יכולת האספירין להשפיע על התפשטות הסרטן, לשם כך החוקרים הפעם סקרו מחקרים תצפיתיים אשר נתוניהם לוקטו במהירות. מחקר זה מצא כי שימוש יומי באספירין הוביל להפחתה משמעותית של 38 אחוזים בסיכון לסוגי סרטן כמו סרטן הושט, הקיבה, המעי הגס וסרטן השד.

האם היתרונות למניעת הסרטן גוברים על הסיכונים?

שימוש בולט של האספירין נעשה לצורך מניעת התקפי לב ושבץ באולוסיות בעלות סיכון גבוה. השימוש בתרופה אינו נעשה על בסיס קבוע אצל כולם. האספירין הינו מדלל דם ולכן עשוי לגרום לכיבים בקיבה ודימום חמור. עבור אנשים בעלי רקע משפחתי של סרטן הלבלב, שימוש באספירין עשוי להפחית את הסיכון להתפתחות המחלה.

כידוע אספירין עשוי להסב נזק בקרב אנשים מסוימים, כאלה שסובלים מדימום פנימי בבטן ובמוח, מטופלים בעלי רקע של כיבים במערכת העיכול, אסטמה, אי ספיקת לב ומחלות לב אחרות. למרות יתרונותיו הבולטים של האספירין בטיפול ובמניעה של מחלות כלי הדם והסרטן, תופעות הלוואי עשויות להזיק למטופל ולהוביל למצב מסכן חיים.

השימוש באספירין נעשה לאחר התייעצות רפואית, גם כאשר מדובר בנטילת אספירין במינונים נמוכים שכן התרופה עשויה לגרום לדימום במערכת העיכול.

>

Exit mobile version